Tirmizi Namazın Mahiyeti Ve Rükünleri Hadisleri

- Sünen-i Tirmizi
Kitaplar
Tirmizi
Konu Başlıkları
Namazın Mahiyeti Ve Rükünleri
Namazın Mahiyeti Ve Rükünleri Hadisleri
2483-

Resulullah (sav) namaza kalktığı zaman, ellerini iki omuzunun hizasına kadar kaldırır sonra tekbir getirirdi. Rüku yapmak isteyince de (ellerini iki omuzu hizasına kaldırmak suretiyle) aynı şeyi yapardı. 

Rükudan başını kaldırınca da aynı şeyi yapardı. Ancak bunu, secdeden başını kaldırırken yapmazdı." (Bir başka rivayette: "Bunu, secde ederken yapmazdı" denmiştir)
Ezan 83;
84;
85;
86;
Salat 22;
(390);
Salat 190;
(255);
İkamet 15;
(858 - 868);
2490-

Size Resulullah (sav)'ın namazıyla namaz kıldırayım mı?" dedi ve namaz kıldı. 

Bu namazda ellerini bir kere iftitah tekbiri sırasında kaldırdı, başka kaldırmadı."
Salat 119;
(748);
Salat 191;
(267);
188;
(263);
İftitah 110;
(2;
196);
124;
(1;
204);
Sehv 70;
(3;
62);
2491-

Bir diğer rivayette şöyle demiştir: "Resulullah (sav) her eğilip doğrulmalarda, kıyam ve oturmalarda tekbir getirirdi. Hz. 

Ebu Bekir ve Hz. Ömer (ra) de aynı şekilde tekbir getirirlerdi."
Salat 119;
(748);
Salat 191;
(267);
188;
(263);
İftitah 110;
(2;
196);
124;
(1;
204);
Sehv 70;
(3;
62);
2493-

Rivayete göre, halka namaz kıldırdığı zaman, her eğilip doğrulmada tekbir getirirdi. Kendisine: "Bu tekbirler de ne? 

" dendiği vakit: "Bu, Resulullah (sav)'ın namazıdır!" diye cevap verirdi." (Bu hadis, Sahiheyn'in rivayetine lafzen uygundur. Ebu Davud ve Tirmizi'nin bir rivayetinde: "(Ebu Hüreyre) tekbir getirince parmaklarını açardı" denmiştir. Tirmizi'nin bir diğer rivayetinde "O eğilirken tekbir getirirdi" denmiştir)
Ezan 115;
Salat 27-32;
(392);
Salat 19;
(1;
76);
Salat 177;
198;
(239;
254);
2507-

Bende basur vardı. Namazı nasıl kılacağım diye Resulullah (sav)'a sordum. 

"Ayakta kıl, muktedir olmazsan oturarak kıl, buna da muktedir olmazsan yan üzeri (yatarak) kıl" buyurdu.
Taksiru's-Salat 18;
17;
19;
Salat 179;
(951;
952);
Salat 274;
(372);
Kıyamul-Leyl 21;
(3;
223-224);
2508-

Diğer bir rivayette geldiğine göre, İmran Resulullah (sav)'a kişinin oturarak kılacağı namaz hususunda sordu. Aleyhissalatu vesselam: "Ayakta kılarsa bu efdaldir. Kim de oturarak kılarsa, ona ayakta kılanın ecrinin yarısı verilir. Kim de yatarak kılarsa ona da oturarak kılanın ecrinin yarısı verilir" buyurdu.

Taksiru's-Salat 18;
17;
19;
Salat 179;
(951;
952);
Salat 274;
(372);
Kıyamul-Leyl 21;
(3;
223-224);
2509-

Hz. Aişe (ra)'ye: "Resulullah () oturarak namaz kılar mıydı?" diye sordum. Bana şu cevabı verdi: "Evet! Halk -veya yaş demişti- O'nun dermanını kesince (yani insanların meseleleriyle ömrünü tüketince, dermandan kesilince demektir)."

Taksiru's-Salat 20;
Teheccüd 16;
Salatul-Müsafirin 112;
115;
(731;
732);
Cum'a 20;
(1;
137;
138);
Salat 179;
(953-956);
Salat 257;
(374;
375);
2510-

Resulullah (sav) oturarak namaz kılar, oturduğu halde kıraat buyurur, kıraatinden takriben otuz-kırk ayet kalınca kalkar, kıraatına ayakta devam eder, sonra rüküya ve secdeye giderdi. ikinci rek'atte aynen bunun gibi yapardı. Namazı bitince, ben uyanıksam benimle konuşurdu, uyuyor isem yatardı.

Taksiru's-Salat 20;
Teheccüd 16;
Salatul-Müsafirin 112;
115;
(731;
732);
Cum'a 20;
(1;
137;
138);
Salat 179;
(953-956);
Salat 257;
(374;
375);
2513-

Resulullah (sav)'ın, nafile namazlarını kılarken, ölümüne bir yıl kalıncaya kadar hiç oturduğunu görmedim. Bundan sonra hep oturarak kıldı. Namazda sureyi hep tertil üzere okurdu. Bundan dolayı o sure, aslında ondan daha uzun olan sureden daha uzun görünürdü.

Müsafirin 118;
(733);
Cum'a 20;
(1;
137);
Salat 275;
(373);
Kıyamu'l-Leyl 19;
(3. 223);
2521-

Resulullah (sav) namazda ihtisarı (elleri böğre koymayı) yasakladı.

Amel fi's-Salat 17;
Mesacid 46;
(645);
Salat 176;
(947);
Salat 281;
(383);
İftitah 12;
(2;
127);