EDISYON:

İhracat yolcuları

04:0028/08/2024, среда
G: 28/08/2024, среда
Yaşar Süngü

Türkiye sıcak soğuk farklı her türlü iklime sahip bölgelerde büyüyen ürünlerin yetiştirilebileceği ender ülkelerden biri. Aynı zamanda dört mevsime sahip tarım ve turizm açısından değeri bilinmeyen ve potansiyelinin çok altında kalan ülkeler arasında da yer alıyor. Türkiye’nin coğrafî konumu ve yer şekilleri sonucunda iklimi, farklı özellikte iklim tiplerinin oluşmasına yol açmış. Bu yüzden Türkiye, iklim kuşaklarından ılıman kuşak ile subtropikal kuşak arasında bir yerde. Tropikal iklime sahip


Türkiye sıcak soğuk farklı her türlü iklime sahip bölgelerde büyüyen ürünlerin yetiştirilebileceği ender ülkelerden biri.

Aynı zamanda dört mevsime sahip
tarım ve turizm
açısından değeri bilinmeyen ve potansiyelinin çok altında kalan ülkeler arasında da yer alıyor.

Türkiye’nin coğrafî konumu ve yer şekilleri sonucunda iklimi, farklı özellikte iklim tiplerinin oluşmasına yol açmış.

Bu yüzden Türkiye, iklim kuşaklarından ılıman kuşak ile subtropikal kuşak arasında bir yerde.

Tropikal iklime sahip Sudan, Cad, Nijerya, Mali, Moritanya, Brezilya, Venezuela, Kolombiya, Peru ve Bolivya gibi ülkeler arasında olmamasına rağmen tropikal ürün yetiştiriyor hatta bu alanda ihracatta payını artırıyor.

Tropikal ülke değiliz ama tropikal meyve üretiminde Türkiye katma değer zincirini her geçen yıl büyütüyor.

2024 yılının ilk yarısında aralarında
ananas, avokado, mango, pitaya (ejder meyvesi), guavo armudu, mangost, kivi, çarkıfelek, karambola, yaban mersini, Hindistan cevizi
gibi ürünlerin de olduğu tropikal meyve ihracatından yüzde 12 artışla 11 milyon 793 bin dolarlık döviz geliri elde ettik.

2024 sonunda 25 milyon dolarlık ihracat hedefliyoruz.

Birleşik Krallık’a ihracatımız geçen seneye kıyasla 806 bin dolardan 2 milyon dolara ulaştı. Böylece Birleşik Krallık 2024 yılının ilk yarısında en fazla ihracat yaptığımız ülke konumuna yükseldi.

Rusya’ya 1,6 milyon dolarlık, Romanya’ya ise 1 milyon dolarlık ihracatımız var. 2024’ün ilk yarısında Romanya’nın ilk sırada olduğu kivi ihracatımız 5,6 milyon dolar olarak gerçekleşti.

Birleşik Krallık yaban mersini ihracatımızda birinci sırada yer alıyor.

En fazla ivme kaydettiğimiz yaban mersininde ihracatımız 1 milyon dolardan 3,3 milyon dolara yükseldi.

Birleşik Krallık’ın birinci sırada olduğu mango ihracatımız 1,3 milyon dolara yükseldi.

Rusya’nın başı çektiği avokado ihracatımız ise 1 milyon dolar olarak gerçekleşti.

**

Türkiye’nin
üretim ve ihracatında dünya lideri olduğu
ürünlerden biri
kuru incir.

Kuru incir ihracatımızda Avrupa Birliği’nin payı geçtiğimiz 10 yıllık süreçte yüzde 52’den yüzde 39’a gerilerken, Amerika kıtasının payı yüzde 17’den yüzde 28’e yükseldi.

Aynı dönemde kuru incir ihracatımızda Uzakdoğu ülkelerinin payı yüzde 12’den yüzde 15’e yükseldi.

Cennet meyvesi kuru incirde 2023/24 sezonuna 300 milyon dolar ihracat hedefiyle girildi.

Kuru incir ihracatında ilk üç ülke Amerika Birleşik Devletleri, Fransa ve Almanya.

Kuru incirin ihracat yolculuğu 25 Eylül’de başlıyor.

**

Türkiye’de
yaş meyve sebze sektörleri
2023 yılında 3 milyar 491 milyon dolar ihracata imza attı.
Narenciye
sektörü bu ihracatta tarihinde ilk kez 1 milyar doları aştı. 2024 yılı sonunda hedef; 1 milyar 250 milyon dolar.
Nar yetiştiriciliğ
i, sofralık tüketiminin yanında sanayi sektöründe de kullanımının artmasıyla son yıllarda artış gösterdi.

TÜİK verilerine göre Türkiye’nin nar üretim miktarı 1988 yılında 45 bin ton iken, 2023 yılında 638 bin tona ulaştı.

2023 yılında nar ihracatından 131 milyon dolar döviz getirisi elde edildi.

Muğla
64 bin 353 tonluk nar üretimiyle Ege Bölgesi narenciye üretiminde olduğu gibi nar üretiminde de lider durumda.

2024 yılında nar ihracatında hedef; 150 milyon dolar.

**

Türkiye’nin
üretiminde dünya lideri
ve ihracatta güçlü bir oyuncu olduğu
kirazda
2024 yılı Ocak-Temmuz döneminde yüzde 4 artışla 209 milyon dolar ihracat gerçekleştirildi.
Kiraz
üretiminde
725 bin tonluk rekolteyle açık ara
dünya lideriyiz.
Kiraz
ihracatında
dünya
dördüncüsüyüz
.

Ülkemizi ABD, Şili ve Özbekistan takip ediyor.

55 ülkeye kiraz ihracatımız var.

Kirazda en büyük alıcı Avrupa bölgesi.

İhracatta hedef dünyada ilk üç ülke arasına girmek.

**

İsrail ve ABD dünyayı
“Gazze’de savaş var”
yalanıyla kandırırken Lübnan’la İran’la oyalıyor.

Gazze’de savaş yok, soykırım var, vahşet var, hırsızlık var, ahlaksızlık var.

Dünyanın olması gereken tek gündemi Gazze’dir.

Gazze’deki soykırım ne ekonomilerdeki gelişmeler ne siyasetteki hareketlilik ne iklim değişikliği ile örtülemez.

Vatandaş boykot silahını bırakmayacak.

Devletler de siyasi çözüm yolu bulacak.

Buradaki ateşin söndürülmesi herkesin görevidir.
#İhracat
#Ticaret
#Ekonomi

Günün en önemli haberlerini e-posta olarak almak için tıklayın. Buradan üye olun.

Üye olarak Albayrak Medya Grubu sitelerinden elektronik iletişime izin vermiş ve Kullanım Koşullarını ve Gizlilik Pollitikasını kabul etmiş olursunuz.