Zarardan dönmenin (uzun ve çetrefilli) yolu

04:0017/10/2024, Perşembe
G: 17/10/2024, Perşembe
Ali Saydam

Sayın Cumhurbaşkanı olaya el koydu. Türk Silahlı Kuvvetleri (TSK) adına ciddi bir itibar sorunu yaratacak uygulamaya son verildi. Tam yeri gelmişken belirtelim; söz konusu itibar olunca ünlü halk deyişinin geçerliliğini kaybetmesinin mukadder olduğu durumlardan biriydi: “Zararın neresinden dönülse kârdır.” Neresinden dönerseniz dönün, bu milletin herhangi bir araca, gerece, zorlamaya, teşvike gerek duymaksızın her türlü destek adına gönülden bağlı olduğu Türk Silahlı Kuvvetleri’nin, kredi kartları,

Sayın Cumhurbaşkanı olaya el koydu. Türk Silahlı Kuvvetleri (TSK) adına ciddi bir itibar sorunu yaratacak uygulamaya son verildi.

Tam yeri gelmişken belirtelim; söz konusu itibar olunca ünlü halk deyişinin geçerliliğini kaybetmesinin mukadder olduğu durumlardan biriydi: “Zararın neresinden dönülse kârdır.”

Neresinden dönerseniz dönün, bu milletin herhangi bir araca, gerece, zorlamaya, teşvike gerek duymaksızın her türlü destek adına gönülden bağlı olduğu Türk Silahlı Kuvvetleri’nin, kredi kartları, muamele bedelleri üzerinden alınacak ‘savunma sanayi payı’ ile karşı karşıya getirilmesi büyük talihsizlikti.

Bazı itibar ve algı hassasiyetleri vardır; çok özel ve önemlidirler, bunun için de çok kırılgandırlar. Bir kere sarstınız mı, zarardan dönüp kâr edemezsiniz. Ancak, yeni bir algılama yönetimi kampanyasıyla tedavi mümkün olabilir…

AK Parti Grup Başkanı Abdullah Güler, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’ndaki savunma sanayi destekleme fonunu içeren “Savunma Sanayii ile İlgili Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi” görüşmelerinin 2025 yılına ertelendiğini açıkladı. Bu, limiti 100 bin lira ve üzerindeki kredi kartlarından 750 liralık pay alınmasını öngören Yasa Teklifi’ne ilişkin tartışmaları bir süreliğine fiilen rafa kaldırsa da algılamada yarattığı türbülansı ortadan kaldırdığı anlamına gelmiyor.

Bu arada enpara.com, gündemi tam kalbinden yakalayan bir kampanya yapmış; iyi ya da kötü… Firma, kredi kartı limiti 100 bin ve üzerindeki müşterilerine 12 ay sonunda 750 lira ödeme yapacağını taahhüt etmiş. “Gerçek zamanlı” denilen bu türden çalışmalar, bir yanıyla ‘gündem yönetimi’ kapsamına da girebilir. Bu kapsamda kapladığı yer kadar kendiyle ilgili konuşturmayı da becerir… İyi ya da kötü…

Algılama Yönetimi’nin “11 Altın Kuralı”nın ilki ve en önemlisi; “Hedef kitlenin değerleriyle uyum”dur. Birinci maddede başarısız olursanız, diğer 10 maddede harikalar yaratsanız da arzuladığınız ikna hedefine varamazsınız.

Peki bu aşamada ne yapılabilir?

‘Renovasyon’ (onarım) kod adını verebileceğimiz bir strateji belki çalışabilir… Bulunduğumuz ve ‘kaderimizi belirleyen’ coğrafyanın gerektirdiği savunma gücümüzün simgesi ve bekçisi Türk Silahlı Kuvvetleri ile ilgili en az bir yıl sürecek iletişim kampanyasının tasarlanması çıkış yolu olabilir… Kastımız, şu sıra zaten TSK tarafından başarıyla yürütülmekte olan kamuoyunu bilgilendirme ve TSK’nın imkân ve kabiliyetlerinin tanıtımı çalışmaları değildir.

Onun ötesinde Aile, Gençlik ve Spor, Millî Eğitim, İçişleri vb. bazı diğer bakanlıkların da katılımıyla yürütülecek topyekûn bir kampanya, belki istenmeden de olsa yaratılmış muhtaçlık duygusunu ortadan kaldırmaya yarayabilir.

Günün sözü

“En kötü düşmanınız size kendi korumasız düşünceleriniz kadar zarar veremez.”

Siddhartha Gautama (Buda)


Gözümüze takılanlar…

Gaziantep’teki Gilyap İnşaat & Mimarlık’tan akrabamız Sinan Güneyligil kardeşim küçük bir not göndermiş. Projesi ve inşası, oğlu Can Güneyligil’in başında olduğu Gilyap tarafından yürütülmüş olan Senos Petrol’ün Adana’daki Küçükdikili istasyonu, Shell’in dünyadaki 46 bin istasyonu arasında ‘Yılın En İyisi’ seçilmiş. Önce Türkiye, sonra bölge birinciliğini almış ve nihayet Singapur’daki finalde şampiyonluğu göğüslemişler. Yaklaşık 75 yıldır Shell bayiliğini sürdüren firmayı kutlarız.

Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü’nün kuruluş yıl dönümü olan 16 Ekim, her yıl dünya genelinde dünyadaki açlığa, yoksulluğa ve israfı önlemenin önemine dikkat çekmek amacıyla hem Dünya Gıda Günü hem de Dünya Ekmek Günü olarak kutlanıyormuş. Puratos adlı Belçika merkezli gıda inovasyonu firması, bu özel günü Mardin Ovası’nda yetişen Sorgül buğdayı ile ekşi mayayı birleştirerek sundukları ürünle yapılan “Göbeklitepe Ekmeği”ni tanıtmak için kullanmış (Şule Yılmaz, Excel). Ekmek ve inovasyon birleşince ortaya ciddi iletişim değeri çıkabiliyor, hele bir de bunu Göbeklitepe gibi “Tarihin sıfır noktası” ile bağlayınca…

Çevrim içi eğitim platformu Teedo, İstanbul, İzmir ve Ankara’da 25-50 yaş arasındaki 600 beyaz yakalı çalışanla FikriMühim tarafından çevrimiçi olarak yapılan “Kariyer Odaklı Online Eğitim Araştırması”nın sonuçlarını açıklamış. Alınan eğitimler arasında ‘Liderlik Eğitimi’ yüzde 24 oranıyla ilk sırada çıkmış. Ardından sırasıyla Yazılım/IT, E-ticaret, İşletme-Yönetim, Pazarlama, İnsan Kaynakları, Finans, Proje Yönetimi, Satış, Veri Analizi ve Yapay Zekâ eğitimleri gelmiş (Berker Ayvacı, Update). Liderlik üzerine eğitimlerin ne modası geçiyor ne de taliplisi… Herkes “Ben lider olacağım” fikrinin, hevesinin peşinde. Esas soru ise şu: Lider doğulur mu; olunur mu?!

Coca-Cola bunu hep başarır… 2019 yılında yapılan araştırmaya göre; “Ramazan ayıyla en çok bütünleşen marka” olarak tespit edilmişti. Ayrıca “Ramazan’da en çok tercih edilen içecekler” arasında yüzde 64’le yıkıp geçmişti. Bu sefer de bir PR etkinliğine mükemmel bir isim bulmuş: “Coca-Cola İçecek Teknik Gezisi”… Beklentiye tavan yaptırmışlar, alt tarafı Ankara’daki fabrikalarını gezdireceklermiş… İletişimin iki hedefi vardır; bazen biri girer devreye, bazen de diğeri: 1. Hakikat ile gerçeklik arasındaki uçurumu kapatmak; 2. Hakikat ile gerçeklik arasındaki uçurumu derinleştirmek… Ramazan araştırmasından yola çıkarak firmanın hangisinde başarılı olduğu anlaşılıyordur herhâlde…

#ekonomi
#siyaset
#Ali Saydam