Gösteriş tüketiminin büyüsünü oruçla bozmak

04:0014/06/2016, Salı
G: 13/09/2019, Cuma
Nazif Gürdoğan

Gösteriş tüketiminin anavatanı Los Angeles'tir. Gösteriş tüketimi bir yanında Hollywood, bir yanında Disneyland olan Los Angeles'tan, bütün dünyaya ihraç edildi. Bütün dünyanın varlıklı kesimlerinin, Amerika'dan gösteriş tüketimi ithal etmesinin sonucu, dünyanın her ülkesinde, tarihin hiçbir döneminde görülmeyen, bir tüketim patlaması yaşanıyor. Tüketim kültürünün böylesine önemsenmesi, bütün yatırımları karınlardan daha çok, gözlerin doyurmaya yönlendirdi.



*


Yeryüzü kaynaklarının ihtiyaçlardan önce istekleri karşılamaya çalışması, hayatın her alanındaki gösteriş harcamalarına, yeni boyutlar kazandırdı. Pazarlama ve tanıtım çalışmalarını, yalnızca işletme ve yönetim bilimlerinin değil, bütün bilimlerin ana araştırma konusu haline getirdi. Artık her alandaki bilimsel ve teknolojik çalışmaların değerlendirilmesinde, insanların sonu gelen ihtiyaçlarından önce, sonu gelmeyen isteklerini ne ölçüde, karşılayıp karşılamadığına bakılıyor.



*


Dünyanın neresinde olursa olsun, insanların ihtiyaçlarını karşılamanın bir sınırı varken, isteklerini karşılamanın bir sınırı yoktur. Çünkü insanların ihtiyaçları sınırlı, buna karşılık istekleri sınırsızdır. Dünyanın kaynakları, dünyada yaşayan bütün canlıların ihtiyaçlarını karşılamaya yeterli zenginliktedir. Ancak bu zenginliğin, bırakın başka ülkeleri, yalnızca Amerika'da yaşayanların bile, bütün isteklerini karşılaması mümkün değildir. İnsanların isteklerini karşılayamaya, ihtiyaçlaın karşılamaktan daha fazla yatırım yapmak, toplumsal patlamalara davetiye çıkarmaktır.



*


Dünyada istekleri karşılamaya yölen gösteriş harcamaları, Himalayaların Everest tepesinden kopan bir çığ gibi, her yıl büyüyerek, yuvarlanmaya devam ediyor. Dağın tepesinden aşağıya doğru gelen çığ, o kadar büyük ki, dağın eteklerine ulaştığında, hangi ülkeyi, hangi kenti yok edecek, gelecek bilimcile bile hayal edemiyor. Titanic faciası, iki dünya savaşı, Chernobyl, Challanger kazaları, Vietnam, Afganistan, Irak, Suriye işgalleri, kasırgalar, seller, dehşet saçan terör örgütleri, çığdan kopan parçaların, yol açtığı büyük yeryüzü felaketleridir.



*


Her sene oruç ayıyla gelen oruç, gösteriş harcamalarının yol açtığı, büyük felaketlerle savaşmada, her insanın elindeki en güçlü silahtır. Oruç dünyadaki güç çehirlenmesine karşı en etkili panzehirdir. Oruçla silahlanmasını bilenler, gösteriş tüketimin oluşturduğu çekim alanının dışında kalmayı bilirler. Onlar hiçbir zaman gösteriş tüketiminin büyüsüne kapılmazlar, hiçbir yerde tüketim kültürünün tuzaklarına düşmezler. Oruç insanları bildikleri bir iklimden alır, bilmedikleri bir iklime taşır. Bütün kültürlerde oruç yalınlığın evrensel simgesidir.



*


Gösteriş dünyanın yol açtığı büyük felaketlerin, şehirleri yakıp, yıkan savaşların, kan dondurucu terörist eylemlerin, önüne geçmek, siyasetcilerden önce Yunus gibi, yalın yaşamasını bilen, büyük gönül zenginlerinin işidir. İnsanların içine düştükleri gösteriş bağımlılığının üstesinden, yalnızca gönül zenginleri gelir.



*


İnsanın insanı herşeyin daha fazlasını tüketmek için, acımasızca öldürdüğü her yerde, yalınlık, en vurucu, en güçlü silahtır. Yalınlığın gücüne silahla karşı konulmaz. Erdem yalınlığı izler.



*


Bütün dünyada yalın hayatın üç önemli doktoru vardır. Onlar dr az ye, dr az konuş, dr az uyudur. Yalın hayat erdemli hayattır.



*


Yalın toplumda yalın olan iyidir iyi olan yalındır.



*


Hayat yalınlıkla yaşanır kılınır.



*


Yalınlık zenginliktir.



*


Yalınlık derinliktir.




#Gösteriş tüketimi
#Hollywood