Türkiye Fırıncılar Federasyonu Genel Başkanı Halil İbrahim Balcı, Federasyon Genel Merkezi'nde düzenlediği basın toplantısında, ekmek satış yerleri, ekmekte GDO konusu ve israfa ilişkin açıklamalar yaptı.
Ekmekte GDO'lu ürünün söz konusu olmadığını belirten Balcı, 'Türkiye'de üretilen buğdaylar GDO'lu değil, Arjantin ve ABD'deki buğdaylarda GDO söz konusu. Buğday ithalatı olmadığı için ekmekte GDO'nun olmadığını rahatlıkla söyleyebiliriz' dedi.
2008 yılı Şubat ayında ekmeğin kilogram satış fiyatının 2,5 lira olduğunu, bu tarihe kadar bu fiyatta değişiklik olmadığını kaydeden Balcı, bu süre içerisindeki maliyet farklarını fırıncı esnafının göğüslediğini savundu. Balcı, 2010 yılı Ocak ayında maliyet hesabı yapacaklarını, bu süreci birkaç ay taşıyabilirse taşıyacaklarını, aksi takdirde bu maliyetin ekmeğe en az şekilde yansıması konusunda hassasiyet göstereceklerini söyledi.
Balcı, 2008 yılında ekmek fiyatı belirlenirken hedefin yıl sonuna kadar söz konusu fiyatı korumak olduğunu, ancak yaklaşık 2 yıldır bu fiyatla satış yapıldığını da kaydetti.
Balcı, salgın hastalıklar nedeniyle, bakkal ve marketlerde açıkta veya kaldırım önlerindeki dolaplarda, kolaylıkla ellenebilecek şekilde satılan ekmeklerden tüketilmemesi gerektiğini de söyledi.
Federasyon olarak Tarım ve Köyişleri Bakanlığı ile çalışma yaptıklarını, dün yaptıkları görüşme sonucu, bakanlığın bu ay içinde perakende satış yerleriyle ilgili yönetmelik çıkarmasını beklediklerini anlatan Balcı, bu yönetmeliğin vatandaşların daha sağlıklı ve güvenilir ekmek tüketmesi amacını taşıyacağını ifade etti.
Perakende satış yerlerine ilişkin yönetmelikle nelerin düzenleneceğine ilişkin soru üzerine Balcı, konuyla ilgili taslakta, ekmeğin hangi şartlarda, ne şekilde satılacağı, bakkal, market dışındaki iş yerlerinde (manav, kuruyemişçi, büfe gibi) ekmek satışına müsaade edilmemesi, bakkal ve markette vatandaşın kolaylıkla ulaşamayacağı şekilde ekmek satışının zorunlu hale getirilmesi, böylece vatandaşın, 'dolabı açıp 3-5 ekmeği rahatlıkla elleyememesi', bakkal önlerinde, kaldırımlarda ekmek dolapları bulunmasına müsaade edilmemesi, lavabosu olmayan bakkal ve marketlerde ekmek satışına izin verilmemesi gibi konuların yer aldığını anlattı.
Balcı, bunun vatandaşa 'bakkal ve marketlerden ekmek almayın' demek anlamına gelmediğini, halk sağlığına tehdit oluşturmayacak şekilde satış yapılan yerlerden gönül rahatlığıyla ekmek alınabileceğini ifade etti.
'Ekmeğin poşette satılması söz konusu mu?' sorusu üzerine Balcı, poşette satılan ekmek bulmanın mümkün olduğunu, vatandaşın poşetli veya poşetsiz hangi ekmeği tercih ederse onu satın aldığını, bunun arz-talep meselesi olduğunu söyledi.
Ekmek zammından bir süre sonra bazı fırıncıların belirlenen fiyattan daha düşük fiyata ekmek sattığının hatırlatılması üzerine ise Balcı, serbest piyasa ekonomisinde bunların yaşanabileceğini, ayrıca fırın enflasyonunundan dolayı pazar bulmakta güçlük çeken fırıncı esnafından ucuza ekmek satmaya yönelenler olduğunu anlattı. Balcı, 'Belirlenen fiyat, fırıncı esnafının makul karla satması gereken azami fiyattır, bunun altında satış yapan esnafa müdahale etmemiz söz konusu değil' dedi.
Ekmek israfına değinen Balcı, 'Türkiye'de günlük 82 milyon adet ekmek üretiliyor, bunun 77 milyonu tüketiliyor, her gün 5 milyon adet ekmek israf ediliyor. Bu şekilde yılda 1 milyar 260 milyon lira israf söz konusu oluyor' diye konuştu.
Ekmek israfının mümkün olduğunca aşağıya çekilmesi konusunda çalışmalar yürüttüklerini, ancak bu israfın azalmadığını belirten Balcı, israf edilen 5 milyon ekmeğin 2 milyonunun fırınlarda israf edildiğini, bunun fırın enflasyonundan kaynaklandığını söyledi.
Balcı, merdiven altı üretim yapan fırınların üretimine son verilmediği için gerçek fırıncı esnafının satma düşüncesiyle fazla ekmek ürettiğini, bunun da günde 2 milyon adet ekmek israfına neden olduğunu anlattı. Balcı, bu konuda yerel yönetimlerin daha duyarlı olmasını istedi.
Federasyonun, ekmek israfının azalması için 2010 yılı boyunca çeşitli çalışmalar yürüteceğini kaydeden Balcı, bunları şöyle özetledi:
'Fırınlardaki israfın önlenmesi için fırıncı esnafının eğitilmesi, halkın ekmek israfı konusunda daha duyarlı olması için görsel basın aracılığıyla çalışmalar yapılması, Milli Eğitim Bakanlığı işbirliğiyle okul çağındaki çocukların ekmek israfına daha duyarlı olması konusunda çalışma yapılması.'
Balcı, bu çalışmalar sonucu hedeflerinin günlük 5 milyon olan ekmek israfını en azından 3 milyona çekmek olduğunu kaydetti.