Tüm dünyada hızla yayılan koronavirüs salgınına karşı çok sayıda tedbir bir bir hayata geçiriliyor.
İhtiyaç olmaması halinde evlerden çıkılmaması yönünde çağrılar yapılırken irili ufaklı çok sayıda işletme ise koronavirüsle mücadele kapsamında çalışanlarını evlere göndererek uzaktan çalışma modeline geçti.
Büyük oranda vatandaşların uyum gösterdiği yasaklarla birlikte çok sayıda alanda uzun süredir hayatımıza giren dijital uygulamalar da büyük kitlelere erişim sağlamaya başladı. Özellikle online işlem ve alışverişlerde tüm dünyada olduğu gibi Türkiye'de de büyük bir artış gözlemlendi.
Mart ayında online alışveriş, kişi başına ortalama 250 TL arttı. İnternetten kartlı ödeme tutarının geçen yılın mart ayına göre en fazla arttığı sektör yüzde 129 ile market-gıda oldu. İnternetten ödemelerde en hızlı büyüyen kategorilerde market-gıdanın ardından mobilya/dekorasyon, yapı malzemeleri, elektronik eşya, sağlık-kozmetik, restoran ödemeleri geliyor.
İnternetten ödemelerde en olumsuz etkilenen üç sektör havayolları, konaklama ve seyahat sektörü oldu. Buradaki düşüş sırasıyla yüzde 48, yüzde 47 ve yüzde 42.
Giyim tarafında en çok satılan ürünler; evde spor yapma alışkanlığının artmasıyla spor giyim ve aksesuarlar olurken, market tarafında ise ağırlıkla dezenfektan özelliğine sahip ürünler ile saklanabilen kuru gıdalar tercih sebebi oldu.
Yeni tip koronavirüsle (Kovid-19) etkin mücadele kapsamında çok sayıda kurum ve kuruluşun evden çalışma kararı alması sonrası uzaktan çalışmayı kolaylaştıran online platformlara olan ilgi de ciddi anlamda arttı. Evden çalışma sistemi ile bazı uzaktan çalışma platformlarında kullanıcı sayıları yüzde 50'den fazla arttı.
Sokağa çıkma yasakları ve sosyal izolasyon önlemleri, evlerinde kalanların video oyunlarına harcadığı zamanı ve oyun satışlarını da arttırdı. Türkiye'de özellikle günlük aktif oyuncu sayısında yüzde 50 artış gözlendiği belirtilirken toplam oyun satışlarında yüzde 63'lük bir artış gerçekleşti.
Bir çok alanda yaşanan dijital dönüşüm bankacılık sektöründeki alışkanlıklarda da değişimlerin yaşanmasına neden oluyor. Sokağa çıkma yasağı sonrası az sayıda personeli ile şubelerde hizmet veren bankalar çalışanları ile evlerden hizmet vermeyi sürdürüyor.
Ev ve iş yerlerinden çıkmadan bankacılık işlemlerini kolay ve hızlı yapabilme imkanı sağlayan dijital kanallar üzerinden hesap ve kredi kartı işlemleri, krediler ve ek hesap işlemleri, para transferleri, ödemeler, yatırım işlemleri, sigorta ve emeklilik işlemleri gibi çok sayıda işlem rahatlıkla yapılabiliyor.
Küresel salgın alışveriş sonrası ödeme alışkanlıklarında da büyük değişikliklere yol açıyor. Virüs endişesi ile vatandaş özellikle nakit para kullanımından kaçınırken kredi kartında ise temassız ödeme seçeneğini tercih ediyor.
Bankalararası Kart Merkezi (BKM) verilerine göre temassız ödemeler mart ayında geçen yılın aynı ayına göre yaklaşık yüzde 170 artış gösterirken, 2,5 milyon farklı kartın ise ilk kez temassız ödemelerde kullanıldığı belirtildi.
Türkiye'de kart sayısı martta geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 9 artarak 218 milyondan 239 milyona çıktı. Bunun 168 milyonu banka kartları, 71 milyon kredi kartlarından oluştu.