Türkiye’nin ihracatında yüzde 57,7’lik pay sahibi olan KOBİ’ler, istihdamın da itici gücü konumunda. Ülke genelindeki istihdamın yüzde 74’ünü gerçekleştiren KOBİ’ler, ülkenin dört bir yanındaki genç nüfusu üretime kazandırıyor.
Türkiye genelindeki işletmelerin yüzde 99,7’lik kesimini KOBİ’ler oluşturuyor. İhracatın ve üretimin belkemiği KOBİ’ler sağladıkları istihdamı da hızla artırıyor. Türkiye’de 81 şehre yayılan yatırımlar sayesinde tersine göç sağlanırken, ülke genelindeki istihdamın yüzde 74’ünü gerçekleştiren KOBİ’ler bu tersine göçün gerçekleşmesinde aslan payını alıyor. Devlet desteği sağlanan birçok işletme ülkenin dört bir yanına gerçekleştirdiği yatırımlarla, ülke genelinde 20 milyondan fazla kişiyi istihdam ediyor. Bu sayede ülkenin dört bir yanındaki genç nüfus üretime kazandırılırken, şehirler de kalkındırılıyor.
İHRACATI DA SIRTLIYORLAR
KOBİ’lerin üretim ve ihracattaki ağırlığı da dikkat çekiyor. KOBİ ölçeğindeki işletmelerin ülke genelinde gerçekleştirilen cirodaki payı yüzde 66, ihracattaki payı yüzde 57,7, katma değerdeki payı yüzde 54, yatırımlardaki payı ise yüzde 58 seviyesinde bulunuyor. Geçtiğimiz yıl 114 bini aşkın girişim ihracata imza attı. Toplam ihracatın yüzde 19,4’ünü 1-9 kişi çalışanı olan mikro ölçekli girişimler oluşturdu. İhracatta 10-49 kişi çalışanı olan küçük ölçekli girişimlerin payı yüzde 18,9, 50-249 kişi çalışanı olan orta ölçekli girişimlerin payı yüzde 19,4 oldu. Böylece KOBİ’lerin ihracattaki payı yüzde 57,7 seviyesine yükseldi. 250+ kişi çalışanı olan büyük ölçekli girişimlerin payı ise yüzde 42,3 oldu.
228 ÜLKE PAZARINDA TÜRK İHRACATÇI VAR
Türkiye’nin üretim kapasitesi, ülkenin dört bir yanındaki KOBİ’lerin son yıllardaki atılımı sayesinde hızla artıyor. Ülkemizdeki KOBİ’lerin yüzde 91’i imalat sanayiinde yer alırken, son yıllarda Ar-Ge alanında ağırlık vermeye başlayan işletmeler katma değerli ürün için önemli çalışmalara imza atıyor. Şu anda yaklaşık 228 ülkeye ihracat yapan ve dünya ihracatından aldığı payı yüzde 1’in üzerine çıkaran Türkiye’nin ihracatında KOBİ’ler önemli söz sahibi konumuna geldi. 5 yıl öncesinde yaklaşık 60 bin KOBİ ihracat yaparken, günümüzde bu sayı 100 bin bandını aştı.
Küresel pazarda e-ticaret etkisi
- Türkiye’de ihracatın yaklaşık yüzde 40’lık bölümünü KOBİ ölçeğindeki firmalar yapıyor. Küresel ticaret havuzunda e-ticaret platformları büyük rol oynuyor. E-ticaret altyapısındaki hızlı gelişim sayesinde artık irili ufaklı birçok firma yurt dışına kısa sürede kolayca açılabilme imkanına kavuştu. Bu sayede firmalar ürünlerini dünyanın dört bir yanına süratle ulaştırabiliyor. E-ticaret platformlarındaki popülasyonun artmasıyla birlikte, e-ihracat KOBİ’lerin önceliği haline geldi.