Uluslararası gemi takip sistemi Tanker Trackers'ın paylaştığı verilere göre, İran'dan Suriye'nin Akdeniz kıyısındaki liman kenti Baniyas'a giden Arman 114, Sam 121, Daran ve Romina isimli 4 petrol tankeri, 3 milyon varili aşkın petrol taşıyor.
Arman 114'ün, "Adrian Darya 1" ismiyle 4 Temmuz 2019'da Suriye'ye petrol taşıdığı ve Avrupa Birliği yaptırımlarını ihlal ettiği gerekçesiyle Cebelitarık'ta alıkonulduktan sonra serbest bırakılan tanker olduğu biliniyor.
Terör örgütü YPG/PKK'nın biriken borçları nedeniyle Esed rejimine yaklaşık 25 gün önce petrol satışlarını durdurmasının ardından ülkede yakıt krizi derinleşti.
Yakın krizinden en çok etkilenen Halep, Şam ve Tartus gibi kalabalık nüfuslu bölgelerde toplu taşıma araçları hizmet dışı kalırken akaryakıt istasyonlarının önünde kuyruklar oluştu. Esed rejimi, çözüm olarak ulaşım ve akaryakıt fiyatlarına zam yapsa da yakıt krizi büyümeye devam ediyor.
Uzmanlara göre, İran, petrol sevkiyatlarını Doğu Akdeniz'de önemli bir oyuncu olmayı sürdürdüğünü ve bölgesel gücünü müzakere etmeye açık olmadığını göstermek ve Suriye'deki stratejik çıkarlarını korumak için gerçekleştiriyor.
Washington merkezli Orta Doğu Enstitüsü'nde misafir araştırmacı olarak çalışan Nazila Fathi de İran'ın Suriye'de stratejik çıkarlarının olduğunu ve iç savaş başladığından beri Esed rejimini desteklemek için çaba sarf ettiğini bildirdi.
"İran, yaptırımların kaldırılması için nükleer programı konusunda dünya güçleriyle müzakerelerde bulunurken Suriye'ye gönderilen bu petrol sevkiyatları ise bölgedeki etkisi konusunda Tahran'ın müzakereye istekli olmadığını gösteriyor. Petrol sevkiyatları, İranlı yetkililerin açıkça belirttiği Suriye'ye destek stratejisinin bir parçası.
İsrail, İran petrol ve silahlarını Suriye'ye taşıyan gemilere saldırdı ve İran, kısasa kısas önlemlerle misilleme yaptı. Maalesef bu hamleler bölgede daha fazla istikrarsızlığa yol açma riskini taşıyor."