Tesla Motors, uzun zamandır beklenen elektrikli TIR'ı Tesla Semi'yi tanıttı. Şirketin CEO'su Elon Musk tarafından tanıtımı gerçekleştirilen Tesla Semi, üstün teknolojik özellikleri ve yüksek menzili ile dikkat çekiyor.
Ürettiği elektrikli otomobillerle otomotiv dünyasında adeta çığır açan Tesla Motors insanları şaşırtmaya devam ediyor. Geçtiğimiz günlerde Türkiye ziyaretinde bulunan şirketin CEO’su Elon Musk, elektrikli TIR'ı Tesla Semi’yi tanıttı. Yeni araçlarını ‘kurşun gibi tasarlandı’ diye tanımlayan Musk, elektrikli TIR'ı, dizel TIR'larla kıyasladı ve avantajlarını ortaya koydu.
Bilindiği üzere Tesla Motors, teknoloji tabanlı bir otomotiv şirketi ve haliyle ilk TIR'ları Tesla Semi de tamamıyla teknolojiyle donatılmış durumda. Tesla Semi, tam dolu batarya ile 800 kilometre yol alabiliyor. Üstelik Elon Musk bu verinin en kötü şartlar baz alınarak ortaya çıktığını ifade ediyor. Yani araçta daha hafif yük olduğunda veya yük olmadığında Tesla Semi’nin menzili uzayabilecek. Elektrikli kamyon, 30 dakikalık şarj ile 640 kilometre menzil sunuyor.
Tesla Motors’un araçları elektrikli motora sahip olduğu için genellikle süratli oluyor. Hatta Musk, Model 3’ün tanıtımı sırasında ‘biz yavaş araba üretmiyoruz’ açıklamasında bulunmuştu. Haliyle Tesla Semi de süratli bir TIR. Araç yüksüz bir şekilde 0’dan 100 km/s hıza 5 saniye gibi kısa bir sürede ulaşabiliyor. Sıradan bir dizel TIR'ın bu hıza ulaşması ise 20 saniye sürüyor. Elbette araçlara yük eklenince bu süre artıyor.
Tesla Semi, %5 eğimli yolda saatte 105 km/s hızla yol alabiliyor. Ortalama bir dizel TIR'ın aynı eğimli yolda çıkabileceği maksimum hız ise 70 km/s.
Musk, Tesla Semi’nin aerodinamik olarak 2 milyon dolarlık Bugatti Chiron’dan bile daha iyi tasarıma sahip olduğunu ifade etti. Musk, Tesla Semi’yi ‘mermi’ olarak tanımladı ve sürtünme oranının 0.36 olduğunu açıkladı. Bugatti Chiron’da bu oran 0.38, diğer dizel TIR'larda ise 0.65 ila 0.70 aralığında.
Tesla Semi hem sürücü, hem trafik hem de yaya güvenliğini destekleyen bir TIR. Araçlarda standart olarak otomatik pilot bulunuyor. Yani sürücü uyuyakalmış olsa veya sağlık problemi yaşasa dahi araç şerit takibi yapıyor ve trafiği tehlikeye atmıyor. Ayrıca araçta otomatik acil fren desteği de yer alıyor ki bu da şehir içinde yayalar için ekstra önem taşıyor. Tesla Semi, sürücüsüne tehlikeli durumlarda kaza tehlikesi olduğunu da bildiriyor.
Tesla Semi’nin kokpiti tek kişi olarak tasarlanmış ve sürücü aracın ortasında konumlanıyor ve tüm yola hakim oluyor. Böylece olası kaza anında sıkışma riski de azaltılıyor.
Bilindiği üzere Tesla Motors, ürettiği araçların bataryasını aracın tabanına yayıyor. Böylece ağırlık merkezi aracın altında oluyor ve devrilme riski minimuma iniyor. Model X’in çarpışma testinde bunun faydasını açık bir şekilde görmüştük. Tesla Semi’de de bataryalar TIR'ın altında konumlandığı için araç devrilmeye karşı korumalı olarak geliyor. Ayrıca Tesla Semi’de kör nokta uyarı sistemi ve filo yönetim ağı gibi teknolojiler de bulunuyor.
Fiyatı henüz açıklanmayan Tesla Semi’nin üretimine 2019’da başlanacak.