Microsoft'a siber güvenlik hizmeti veren CrowdStrike'ın güncellemelerinden kaynaklanan küresel iletişim kesintisi tüm dünyayı etkiliyor.
ABD başta olmak üzere dünya genelinde Avrupa ve Asya'daki çok sayıda havayolu şirketleri, bankalar, sağlık sistemi, televizyon kanalları dahil birçok sistemde teknik aksaklık yaşanıyor.
Microsoft kaynaklı küresel kesinti bütün dünyayı etkilerken Türkiye'deki bazı sistemlerde de sorunlar meydana geldi. THY, Denizbank ve TÜVTÜRK sisteminde sorunlar yaşandı.
BTK, sorunun siber saldırı kaynaklı olmadığını sorunun Microsoft'a siber güvenlik hizmeti veren CrowdStrike ürününü kullanan kurum ve kuruluşlarda yaşandığını belirtti.
Microsoft 365'in internet sitesinde yer alan açıklamada, Microsoft 365 uygulamaları ve hizmetleri için etki azaltma çalışmalarına devam edildiği belirtildi.
Mevcut sorunun çeşitli Microsoft 365 uygulamalarını ve hizmetlerini kullanmaya çalışan tüm kullanıcıları etkiliyor olabileceği ifade edilen açıklamada, etkilenen uygulama ve hizmetler arasında Microsoft Defender, Microsoft Teams, Microsoft Purview ve OneDrive'ın da bulunduğu bilgisi verildi.
Sorunun ana nedeni olarak Azure bulut sistemindeki bir yapılandırma değişikliğinden dolayı depolama ve bilgi işlem kaynakları arasında yaşanan kesintiye işaret edildi.
Açıklamada, "Biz hafifletici önlemler almaya devam ederken hizmetlerimizde sürekli iyileştirmeler görülüyor" ifadesi kullanıldı.
Microsoft'a siber güvenlik yazılımı sağlayan CrowdStrike sistemlerindeki sorun nedeniyle teknik aksaklık yaşandığı belirtiliyor. CrowdStrike, siber güvenlik alanında uzmanlaşmış bir şirket. 2011 yılında kurulan CrowdStrike, bulut tabanlı çözümleri ve yapay zeka destekli teknolojileri kullanarak, kurumların siber tehditlere karşı korunmasını sağlar. Basit bir ifadeyle antivirüs programı sağlıyor.
Albayrak Grubu, 2021 yılında Kurumsal Kaynak Planlama (ERP) sistemi hizmeti aldığı Microsoft’a şirketi bulut sistemi kullanmaya mecbur ettiği gerekçesiyle ve üretim sürecinde yaşanan kesintiler nedeniyle uğradığı zarardan milyon dolarlık dava açtı.
Albayrak Grubu söz konusu durumu şu ifadelerle özetledi:
Albayrak Grubu'nun, tüm bilgilerini yurt dışındaki bulut sistemine yüklemeye zorlayan Microsoft’a açtığı dava 2024 yılında sonuçlandı. Mahkeme, 2017’de ödenen 1.5 milyon TL sözleşme bedeli ile 422.000 dolarlık bakım ve güncelleme bedelinin ticari faizi ile birlikte Albayrak Grubuna ödenmesine hükmetti.
Albayrak grubu Avukatı Sefa Karcıoğlu, davanın Türkiye'de ticari merkezi bulunmayan ancak ülkemizde ürünlerini satan kuruluşların yargılanması bakımından emsal niteliği taşıdığını söyledi.
Yaşananların art niyetli olduğunu ifade eden Karcıoğlu, Albayrak Grubu'nun bu gerekçeyle dava açtığını anlattı. Karcıoğlu şöyle konuştu: "Albayrak Grup olarak biz, parasal değerinden çok bu davanın milli bir mesele olduğunu, milyonlarca liraya satılan Omprem ürünün bilerek çalıştırılmadığı, asıl amacın kurumsal firmaların bulut sistemine geçmesi ve verilerin yurt dışına aktarılmak istendiğini, çeşitli bahaneler ile Türkiye’deki şirketlerin buluta geçmeye zorlandığı bu tutumun yasalarımıza aykırı olduğunu ifade ettik. Dünya devi de olsa hiç kimse mahkemelerimizden üstün değil. Türkiye’de bir ürün satılıyor ise, sözleşmede aksi kararlaştırılmış olsa bile Türk Mahkemelerinin karar vermeye yetkili olduğunu, sözleşmede yazılmış olsa bile ürünü satın alana kişi bakımından zarar sınırlandırmasının Türk Yasaları bakımından geçersiz olduğunu açtığımız davada belirtmiştik."