İstanbul-Ümaniye’deki bir okulda yaşanan silahlı çatışmanın ardından okul servislerine çekidüzen verilecek. TESK Genel Başkanı Bendevi Palandöken, “Mesleki yeterlilik belgesinin zorunlu olması konusunda görüş birliğine vardık. Artık her önüne gelen servis şoförlüğü yapamayacak” bilgisini verdi.
İstanbul-Ümraniye’deki bir okulun bahçesinde suç dosyaları kabarık servisçiler arasında çıkan silahlı çatışma, servis şoförlüğünde yeni dönem başlattı. Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu (TESK) Genel Başkanı Bendevi Palandöken, yeni eğitim-öğretim yılının başlamasına kısa süre kala servis şoförleri arasında yaşanan kavgaların sonlandırılması için harekete geçti. Palandöken, servis şoförlerinin karıştığı istenmeyen olayların ardından Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Jülide Sarıeroğlu ile görüşülerek çözüm için artık mesleki yeterlilik belgesinin zorunlu olması konusunda görüş birliğine varıldığını ifade etti.
Konuya ilişkin düzenlemenin Resmi Gazete’de yayımlandığını anımsatan Palandöken, bununla ilgili yeterlilikler hazırlandığını belirtti. Palandöken, şunları kaydetti: “Yeterliliğin hazırlanması ile artık her önüne gelen servis şoförlüğü yapamayacak. Mutlaka Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından yayınlanan standartlar doğrultusunda yapılacak sınavlardan başarı ile geçmesi gerekiyor. Yani artık servis şoförlüğü için ehliyet ve SRC belgesi yeterli olmayacak. Yeni düzenleme ile eski ‘şoför abiler’ geri gelecek. Ahlaki ve toplum değerlerine uyan sürücüler olacak. Öğrenciler, araçlara rehber personel eşliğinde bindirilerek yaş gruplarına ve fiziksel özelliklerine göre oturtulacak. Her öğrencinin emniyet kemeri takması sağlanacak. Servis aracı şoförleri ilgili meslek kuruluşları tarafından verilecek eğitimleri de takip etmekten sorumlu olacak. İlgili kurumlar, okul servis araçlarına ilişkin yapacakları düzenlemelerde servis aracı şoförü ulusal meslek standardını göz önüne alacak. Standart dışına çıkanların belgeleri iptal edilecek.”
Bu standartlarla birlikte SRC ve Mesleki Yeterlilik Belgesi’nin servis şoförü olmak için yeterli olmayacağını anlatan Palandöken, “Çocuklar ülkemizin geleceğimizdiir. Çocuğunun güvenli şekilde okula gidip eve dönmesini her anne baba istiyor. Onların güvenliğinden hepimiz sorumluyuz. Üç kuruş ucuz olsun diye korsan servis araçlarını tercih etmeyin. 62 binin üzerinde odalarımız tarafından yakından denetlenebilir servis aracı var. Yeni düzenlenen standart ve yeterlilik doğrultusunda hazırlanan sınavlarda gerekli bilgi, beceri, tutum ve davranışları gösteremeyenler servis şoförlüğü yapamayacak” şeklinde konuştu.
Bu arada, Okul Servis Araçları Hizmet Yönetmeliğine ilişkin, Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından tespit edilen her türlü sorunun çözümüne ilişkin olarak gerekli çalışmaların ilgili bakanlıklar, diğer kurum ve kuruluşlarla koordineli bir şekilde yapıldığı bildirildi.
Ümraniye’de, bir ilkokulun bahçesinde servis taşımacılığı yapan iki grup arasında çıkan silahlı kavgayla ilgili gözaltı sayısı 9’a yükseldi. Polis, okul bahçesinde servisçiler arasında ıkan silahlı kavgada, Cüneyt Elik’in öldürülmesi ve 2 kişinin yaralanması olayına karışan kişileri yakalamak için çalışma başlatmıştı. Polis, dün olaya karıştığı tespit edilen Eyüp A’yı da yakaladı. Gözaltına alınan şüphelilerin emniyetteki işlemleri sürüyor. Ekipler, silahlı kavgaya karıştığı iddiasıyla Cüneyt Elik’in babası ve kardeşini arama çalışmasını da sürdürüyor.
- Bağış yapan ihaleyi kapıyor
- İstanbul’daki Fatih İlkokulu’nun bahçesinde servisçiler arasında yaşanan silahlı çatışma, ders zilinin çalmasına kısa süre kala tüm dikkatleri okul servislerine çevirdi. Okul önlerini mesken tutan servis şirketleri, ihaleleri kapabilmek için sıkı bir yarış içinde girdi. İddiaya göre, okul yönetimlerine en fazla bağışı yapan firmalar, servis ihalelerini kazanıyor. Bunun nedeni, ihalelerin Kamu İhale Kurumu’na bağlı olarak yapılmaması olarak gösteriliyor. Dolayısıyla servis firmaları arasında rekabet, Fatih İlkokulu bahçesinde olduğu gibi silahlı kavgaya da dönüşebiliyor. Ayrıca okullara istenilen bağışı yapmayan servis firmalarının ihalelerinin iptal edilebildiği belirtiliyor.
İstanbul Umum Servis Aracı İşletmeleri Esnaf Odası Başkanı Hamza Öztürk, İstanbul dışındaki hiçbir ilde servis terörü yaşanmadığını söyledi. Öztürk, “İstanbul’da 10 bin TL peşin paranız varsa bir araba, 8 bin TL peşinatla da belediyeden taşımacılık kartı alarak servisçi olabiliyorsunuz. O kadar kolay bu iş. En başından beri İstanbul’daki servisçiler arasında yaşanan kavgaların nedenleri soruşturulsun istiyoruz. Bu kavgalar Ankara’da, İzmir’de niçin yaşanmıyor onlara bakılmalı. İstanbul dışında 31 ilde servisçiler sınırlandırılmış ve denetime tabi tutuluyor. Fiyatlar İstanbul’a göre daha düşük olmasına rağmen kalite daha yüksek. İstanbul Büyükşehir Belediyes, diğer illerdeki gibi plaka takip sistemini bir an önce hayata geçirmeli. Bu uygulama olayları sona erdirir” dedi. İstanbul Emniyet Müdürlüğü ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi işbirliğyle bu tip olayların yeniden yaşanmaması için çalışma yapıldığnı bildiren Öztürk, “Servis araçlar için 34 LAA 01 ve 34 LZZ 999 gibi seri plakalar verilecek. Denetim esnasında bu araçlar diğerlerinrden daha kolay ayrılacak" şeklinde konuştu.