Yerli savaş uçağı KAAN'da ilk uçuş için geri sayım başlarken, milli savaş uçağına yönelik heyecanlandıran bir açıklama daha geldi. Geçtiğimiz aylarda piste çıkıp ilk ilk taksi testini başarıyla tamamlayan KAAN'a ilişkin konuşan TUSAŞ Genel Müdürü Temel Kotil, Türkiye'nin ilk yerli savaş uçağının ne zaman kanatlanacağına yönelik soruya, "Yer testleri yapıyoruz. Çok yakın" şeklinde yanıt verdi. Takvimlendirmeye göre Milli Muharip Uçak'ta ilk teslimatın 2028 yılında yapılması planlanıyor.
Türkiye; savunma ve havacılık sanayisinde giriştiği büyük çalışmalarla gururlandırmaya devam ediyor.
Türk Havacılık Uzay Sanayii (TUSAŞ) tarafından geliştirilen Türkiye'nin en önemli teknoloji projelerinden milli muharip uçak KAAN'ın uçuşuna yönelik hazırlıklar ve testler tüm hızıyla sürüyor.
Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır'ın katılımıyla bu yıl 9'uncusu Kocaeli'nin Gebze ilçesinde bulunan Bilişim Vadisi'nde gerçekleştirilen 2023 Verimlilik Proje Ödülleri töreninde TUSAŞ Genel Müdürü Temel Kotil, 'süreç iyileştirme' kategorisinde birincilik ödülü aldı.
Kotil, Türkiye'nin ilk yerli savaş uçağı olacak KAAN ile ilgili açıklamalarda bulundu.
KAAN'ın bugüne kadar fırlatma koltuğu testleri, tam boy statik testi, kontrol yüzeylerinin atalet ve statik testleri, iniş takımı düşürme testleri, sistem entegrasyon laboratuvarında aviyonik sistem testleri, yakıt testlerinin ardından motor çalıştırma testleri gerçekleştirildi.
Mehmet Fatih Kacır'ın, "Herkes KAAN'ın kanatlanacağı tarihi duymak istiyor, ne durumdayız hocam?" sorusu üzerine Temel Kotil, "Yer testleri yapıyoruz. Yakın" dedi.
Kacır'ın, "Yakın mı, çok mu yakın?" şeklindeki sorusuna ise Kotil, "Çok yakın" diye karşılık verdi.
Testler yapıldı
KAAN'ın bugüne kadar fırlatma koltuğu testleri, tam boy statik testi, kontrol yüzeylerinin atalet ve statik testleri, iniş takımı düşürme testleri, sistem entegrasyon laboratuvarında aviyonik sistem testleri, yakıt testlerinin ardından motor çalıştırma testleri gerçekleştirildi.
Yer testleri ile taksi testlerinin tamamlanmasının ardından KAAN'ın birkaç hafta içerisinde ilk uçuşunu gerçekleştirmesi bekleniyor.
KAAN’da Faz-1 Aşama-1 kapsamında 2018-2022 yılları arasında ön dizayn faaliyetleri icra edildi. Faz-1 Aşama-2 kapsamında ise 2022-2029 döneminde detay tasarım ve kalifikasyon faaliyetleri gerçekleştirilecek.
Bu doğrultuda KAAN, geçen yıl mayıs ayında hangardan çıkış yaptı. 2026 yılına kadar 3 adet prototip KAAN üretilmesi hedefleniyor. Halihazırda TUSAŞ tesislerinde 2’nci ve 3’üncü prototiplerin montaj faaliyetlerinin devam ettiği biliniyor.
Hava Kuvvetleri Komutanlığı’na teslim edilecek Blok-10 konfigürasyonunun ise 2029 yılına kadar geliştirilmesi hedefleniyor. Faz-2 kapsamında üretilecek 10 adet KAAN Blok-1 savaş uçağı, 2030-2033 yılları arasında Türk Hava Kuvvetleri’ne teslim edilecekti. Ancak Türk Hava Kuvvetleri tarafından açıklanan bu tarih, TUSAŞ tarafından geriye çekilerek 2028 olarak revize edildi.
KAAN’ın, bugüne kadar fırlatma koltuğu testleri, tam boy statik testi, kontrol yüzeylerinin statik testleri, iniş takımı düşürme testleri, sistem entegrasyon laboratuvarında aviyonik sistem testleri, yakıt testlerinin ardından motor çalıştırma testleri gerçekleştirildi.
KAAN, insanlı, insansız uçakların takım olarak hareket edeceği konseptte çalışacak bir uçak olarak tasarlanıyor.
Yerli savaş uçağı ANKA-3, AKSUNGUR, ANKA ve ŞİMŞEK'le konuşacak, onları kontrol edecek ve beraber görev icra edebilecek.
Kaan, gelişmiş uçak üstü sensörler ve diğer harekât unsurları arası hızlı veri aktarımı ile desteklenen yüksek durumsal farkındalığa da sahip.
Böylece uçak, harekât alanındaki resmin anlık ve etkin şekilde görev unsurlarına aktarımını sağlayabiliyor.
Kaan, etkin insan-makine takımlaşması ve bütünleşik pilot arayüzleri ile karmaşık harp ortamlarında pilotun ihtiyaç duyduğu karar desteğinin sağlanması, sensör füzyonu ve arttırılmış otomasyon ile pilotların iş yükünü de hafifletiyor.
Harekât alanında muharebe esnasında oluşan hasarı gelişmiş sistemler sayesinde tespit ederek pilota da bilgi verecek uçak, etkili sorti sayısını arttırabilmek üzere iki görev arasında kısa süre içerisinde göreve de hazır olabilecek.
Diğer taraftan yüzde 80'in üzerinde yerlilik oranı hedeflenen uçakta yerli motor için de çalışmalar başlatıldı.
Milli Muharip Uçak radar dalgalarını sönümleme özelliğine sahip kompozit malzemelerden üretiliyor.
Kokpiti tek kişilik olarak tasarlanan milli savaş uçağı; çift motorlu, radara karşı düşük görünürlük, gövde içi silah taşıma özelliği, gelişmiş uçuş ve atış sistemleri, çift fonksiyonlu radar ve elektronik harp kabiliyetine sahip olacak.
Milli Muharip Uçak, çift kuyruk, çift motor ve köşeli yapısıyla dikkat çekiyor.
Üstün özellikleriyle tam bir savaşçı olan uçak, 21 metre uzunluğa, 6 metre yüksekliğe, 14 metre de kanat açıklığına sahip bulunuyor.
55 bin feet irtifaya çıkabilecek uçak, sesten 1.8 kat daha hızlı da uçabilecek.
Öte yandan uçağın burun kısmına ASELSAN tarafından üretilecek radar yerleştirilmesi planlanıyor.
ASELSAN ayrıca milli muharip uçakta kullanılacak elektronik harp sistemi ve elektro optik 360 derece gözetleme sistemini de geliştiriyor.