Kızıldeniz 'deki saldırılar sonrası sıfır otomobil tarafında tedarik krizinin yeniden ortaya çıkacağı öngörülürken kimi markalarda ise yaşanan teslimat gecikmeleri kafaları karıştırıyor. Her ne kadar markalar yazılım güncellemesinden kaynaklandığını belirtse de Japon otomotiv devi Kızıldeniz'deki kaosun otomotiv tarafındaki teslimatları 20-25 gün geciktirebileceğine dikkat çekiyor. Aracının bir-iki gün içinde teslim edileceği bilgisiyle parasını peşin ödeyerek satın alan vatandaşlar ise mağduriyetlerinin giderilmesini beklerken Tüketici Konfederasyonu Başkanı Aydın Ağaoğlu'ndan yaşanan teslimat gecikmelerine ilişkin kritik bir çağrı geldi.
Husilerin Kızıldeniz'deki saldırıları nedeniyle yük gemilerinin rotalarını değiştirmek zorunda kalması beklenen teslimatlar için tarihlerin de değişmesine yol açacak.
Bu kapsamda etkilenmesi beklenen sektörlerden biri de otomotiv tarafı.
Koronavirüs döneminde yaşanan tedarik krizine benzer bir sürecin yaşanabileceğine ilişkin endişeler dillendirilmeye başlanırken kimi markalar da ise ortaya çıkan teslimat gecikmeleri kafaları karıştırdı.
Kızıldeniz'deki gelişmeler üzerine Honda'nın Türkiye Genel Müdür Yardımcısı Bülent Kılıçer, "Gemi seferleri rotalarını değiştirmek zorunda kaldı. Bu yüzden sefer süreleri 20-25 gün uzadı. Fiyatlarda bir değişiklik olmayacak ama teslimatlar gecikmeli olacak" ifadelerini kullanarak otomotiv tarafındaki tedarik krizinin ayak seslerini doğrulamış oldu.
Honda'nın yanı sıra resmi bir açıklama olmasa da benzer bir teslimat krizi de Fransız otomotiv devi Peugeot'da yaşanıyor.
Aralık ayı başında ücretini ödeyerek sipariş verdiğini belirten kimi alıcılar bir aydan fazladır araç beklediğini belirtiyor. Sadece bir bayide bu şekilde araç bekleyen onlarca kişi olduğu da ifade ediliyor.
İnternet üzerinden mağduriyetlerin dile getirildiği platformlara bakıldığında da teslimatlar ilgili çok sayıda şikayet olduğu görülüyor.
Bayi tarafında ise araç teslimatı bekleyenlere yaşanan gecikmenin yazılım güncellemesinden kaynaklandığı ifade edilirken, aracının ücretini haftalar öncesinden peşin olarak ödeyen vatandaşlar ise geçen süre zarfında yaşadıkları kaybın telafisini kimin karşılayacağını soruyor.
Sıfır otomobil tarafında yaşanan ve yaşanacak olası teslimat gecikmelerine ilişkin ise Tüketici Konfederasyonu'ndan kritik bir uyarı geldi:
Kızıldeniz'deki saldırılar sonrası yaşananların olağanüstü hal kapsamına girdiğini ve bundan kaynaklı yaşanacak gecikmelerden ötürü hak talep edilemeyeceğine işaret eden Tüketici Konfederasyonu Başkanı Aydın Ağaoğlu, bu durumun dışındaki teslimat gecikmeleri için ise hem uyarı hem de çağrıda bulunuyor.
Bazı karaborsacıların stoklardaki ürünleri liste fiyatları üzerinde satmak için bu gecikmeleri bahane ederek ürünlerini teslim etmediğine de dikkat çeken Ağaoğlu, ''Bu tarz bir mağduriyet yaşayan vatandaşlar Ticaret Bakanlığı'na şikayet edebilir ve firmanın incelenmesi gerektiğini isteyebilir. Talep edilen aracın kendisinden sonra ödeme yapan ve sıraya giren başka bir alıcıya teslim edildiğinin tespiti halinde ise cezai yaptırım uygulanabilir. Satıcının kasti olarak gecikme uygulaması halinde ise maddi ve manevi zararların tazmini talep edilir.'' dedi.