Bütün dünyanın merakla beklediği İstanbul yeni havalimanının açılışına sayılı günler kaldı. Projenin geldiği son aşamayı anlatan İGA CEO’su Kadri Samsunlu, geliştirilen teknolojik altyapısı ve güvenlik sistemleri hakkında bilgi verdi. Projenin yüzde 97’sinin tamamlandığını belirten Samsunlu, İstanbul yeni havalimanının Türkiye’nin iddialı olduğu havacılık, lojistik ve turizmin sektörlerinin bir asırlık gelişiminin önünü açtığını vurguladı.
Bütün dünyanın merakla beklediği İstanbul yeni havalimanının resmi açılışına sayılı günler kaldı. İlk uçuşların bu ay sonunda yapılacağı havalimanı inşaatının yüzde 97’si tamamlandı. Havalimanı inşaatının geldiği son aşamayı önceki gün yerinde inceleyerek gördük. İGA Havalimanı İşletmesi CEO’su Kadri Samsunlu, asırlık projenin teknolojik altyapısını ve güvenlik sistemleri hakkında sunumlar eşliğinde önemli bilgi verdi.
YÜZYILLIK SOLUK
Projenin yüzde 97’sinin tamamlandığını açıklayan Samsunlu, uçuşa hazır halde bekleyen ilk iki pistten saatte 90 uçuş yapılacağını söyledi. On altı ay sonra açılacak üçüncü pistle birlikte saatlik uçuş kapasitesinin 135’e çıkacağını belirten CEO Kadri Samsunlu, proje kapsamında şart koşulan 10,2 milyar avroluk yatırımın 7,5 milyar dolarını tamamladıklarını söyledi. Samsunlu, İstanbul yeni havalimanının Türkiye’nin iddialı olduğu havacılık, lojistik ve turizmin sektörlerinin bir asırlık gelişiminin önünü açtığını vurguladı.
RAHAT YOLCULUK EVDEN BAŞLAYACAK
Cumhuriyet tarihinin en büyük alt yapı projesi İstanbul yeni havalimanı; teknolojisiyle, tasarımıyla, yolcu deneyimiyle birçok alanda ilklere imza atacak. Akıllı sistem, beacon sistemi, kablosuz internet, telsiz ve yeni nesil GSM altyapısı ile LTE, sensör ve konuşan ‘nesneler’le donatılıyor. Bu açıdan benzersiz bir yolcu deneyimine ev sahipliği yapacak havalimanını kullanacak yolcuların, evden havalimanına olan seyahat süreci optimize edilecek. Şehir trafiğinden alınan verilerle yolcuların evlerinin kapısından uçağa biniş kapılarına kadar tüm deneyimleri planlanacak ve böylece zaman yönetimi yapabilmeleri sağlanacak.
YAPAY ZEKA VE GÖRÜNTÜ İŞLEME SİSTEMİ DE VAR
Yapay zekâ ve görüntü işleme sistemleri ile birlikte hem anlık hem de geriye dönük bilgiler toplanabilecek. LTE ve WiFi, BlueTooth (beacon) gibi mobil iletişim teknolojileri sayesinde, yolcunun zevk, ihtiyaç ve gelir düzeyine uygun kişisel olanaklar ve teklifler oluşturularak yolcular ile anlık paylaşılacak.
SAATTE 30 BİN BAGAJ
Ek olarak mobil işaret, yüz ve ses tanıma ya da diğer kişisel bilgilerle işlem yapabilecek makinelerin, check-in ya da bagaj teslim noktalarında kullanımı İstanbul yeni havalimanında da mümkün olacak. Saatte 30 bin bagaj işleme kabiliyeti olan 42 kilometre uzunluğundaki bagaj sistemiyle 13 check-in adasından toplanacak bagajlar uçaklara ve yolculara vakit kaybettirmeden tepsilerde ulaşacak.
KÜRESEL SEYAHAT AKSINI DEĞİŞTİRECEK
İspanyol turizm danışmanlığı firması ForwardKeys’in yaklaşık 1,7 milyon rezervasyon işleminden yola çıkarak yaptığı ve 2018 yılının ilk çeyreğini kapsayan trend raporu, İstanbul üzerinden gerçekleşen transit uçuşların oranının önceki yıla göre yüzde 21 artığını ve İstanbul’un coğrafi konumundan dolayı ilerleyen dönemde daha fazla kazanç sağlayacağı belirtiliyor. Türkiye’nin yeni hedef pazarlarının Çin ve Hindistan olacağına dikkat çekten Samsunlu, bu iki dev pazara ağırlık vereceklerini, yeni uçuş hakları vererek Türkiye’nin etkinliğinin arttırılacağını kaydetti.
KARGONUN YENİ MERKEZİ
Kargo taşımacılığında da yeni HUB, İstanbul yeni havalimanı olacak. Türkiye’nin bu konudaki önemine dikkat çeken CEO Kadri Samsunlu, ticarette de aksın Asya- Pasifik bölgesine kaymasının İstanbul Yeni Havalimanı’nı kargoda da güçlü kılacağına dikkat çekti. Samsunlu, “İstanbul yeni havalimanı ilk açıldığında 4 milyon ton; tüm fazları tamamlandığında ise 5,5 milyon ton kargo kapasitesine sahip olacak. 4,5 milyon ton kapasiteye sahip Frankfurt Havalimanı’nı geçecek” dedi.
İNSANA YATIRIM EKONOMİYE KATKI
İnşaat aşamasında 35 bin civarında istihdam sağlayan İstanbul yeni havalimanının doğrudan, dolaylı, tetikleyici ve hızlandırıcı ekonomik etkileri bir araya getirildiğinde 2025 yılında sağlayacağı istihdamın 225 bin kişiye ulaşması ve ülke Gayrisafi Milli Hasılası’nın yüzde 4,89 kadar ekonomiye katkı vermesi bekleniyor.
Türk markaları için yeni vitrin
İstanbul yeni havalimanı 50 bin metrekareden fazla perakende mağaza alanı, 30 bin metrekareden fazla yiyecek içecek alanı ile Türk malları ve markalarının tanıtılması için en önemli platformlardan biri haline gelecek. Estetik özelliklerinin yanında yalın ve kullanışlı bir sistematiğe sahip olması planlanan İstanbul yeni havalimanında Türk- İslam sanatı motifleri kullanılıyor. Ek olarak projenin inşa sürecinde hem iş gücü rekabeti hem milli ekonomiye katkı sağlamak amacıyla yerli üretici ve imalatçılarla iş birliği ve iş ortaklığı yapılması tercih ediliyor.
9 bin kamera ile izlenecek
Çevresi 42 kilometreden oluşan İstanbul yeni havalimanının etrafı ve içi 9 bin kamerayla anlık olarak izlenecek. İstanbul’un tamamı 21 bin mobese kamerasıyla izleniyor. Yeni havalimanının entegre güvenlik sistemi inşa edilen yeni havalimanında kartlı geçiş, yüz tanıma, plaka tanıma, güvenlik kameraları, akıllı çit sistemi, analitik sistemler ve radarlardan oluşuyor. Teknolojik radar sistemiyle korunacak havalimanının etrafında jandarma ekipleri sürekli devriye atacak. 2,5 kilometre mesafedeki bütün cisimler aralarında termallerin de olduğu kameralar ve radar sistemiyle anında görüntülenecek.
- Çevreci, engelsiz ve yeşil
- İstanbul yeni havalimanında yer alacak tüm ticari işletmeler yeşil kuruluş sertifikasına sahip olacak. Yeni havalimanı sürdürülebilir, kendi enerjisini üreten, çevreci, engelsiz ve yeşil bir havalimanı olarak inşa edilecek. Yılda 19 bin hanenin tükettiği elektrik ve 6 bin 750 hanenin tüketimine denk su tasarrufu yapılacak. Bu sayede İstanbul yeni havalimanı yılda 33,2 milyon TL tasarruf ettirecek.