Dünyanın en büyük elektrikli araç kuruşunun Türkiye kolu olan AVERE Türkiye Elektro Mobilite derneğinin kuruluş toplantısı, Boğaziçi Üniversitesi Rektörlüğü ev sahipliğinde gerçekleşti.
Elektrikli araçlarla ilgili güncel durumun adeta röntgeninin çekildiği etkinlikte dile getirilen sorunlar ve çözüm önerilerinin, sektörde yakın bir gelecekte önemli değişimleri beraberinde getirmesi bekleniyor.
Türkiye Elektro Mobilite Derneği Genel Başkanı Prof. Dr. Gürkan Kumbaroğlu, 2022 yılında Türkiye’de yollarda olacak 140 bin elektrikli araç hedef sayısına vurgu yaparak, 2018 yılı sonu itibariyle resmi satış rakamının 657 olduğunun altını çizdi.
“Mobilitenin Yakın Geleceği” konulu panele katılan Mercedes Benz Türk AŞ Direktörler Kurulu Başkanı Süer Sülün ve TEMSA CEO’su Hasan Yıldırım, Türkiye’de elektro mobilite konusunda daha önce hiç konuşulmayanları masaya yatırdı.
“2018 yılına bakıldığında, Türkiye'nin toplam ihracatının yaklaşık yüzde 20'sini otomotiv endüstrisinin yapmış. Bu da 32 milyar dolar civarında. Önümüzde çok fırsatlar olduğu gibi, çok tehditler de var. Otomotiv endüstrisi çok hızlı bir şekilde evriliyor. Bugün Türkiye'de bizim yaklaşık 2 milyon adet imalat kapasitemiz var. Bu performansla İtalya’yı dahi geride bırakmışız. Bunlar ağırlıklı olarak dizel ve benzinli araçlar...
10 yıl sonra baktığımızda, acaba Türkiye toplam ihracatının yüzde 20'sini otomotivden yapabilecek mi diye soru işareti var. Çünkü sanayi evriliyor, talep değişiyor. Burada tüm paydaşlara görev düşüyor. Türkiye'yi ve sanayimizi bu evrilmeye hazırlamamız lazım. Aksi takdirde dünya elektrikli araçları kullanmaya başladığında Türkiye olarak biz sadece dizel ve benzinli araçları üretir olabiliriz. Başta kamu olmak üzere bu dönüşümü yerine getiriyor olmamız lazım. Burada en önemli şey ise insan kaynağı.”
TEMSA CEO’su Hasan Yıldırım da, göreve gelmeden önce Avrupa’dan Orta doğuya ve Asya’ya kadar birçok ülkede yöneticilik yaptığını kaydederek, “Türkiye kadar pozitif ya da negatif önemli ekonomik değişikliklere böylesine hızlı adapte olabilen ülke görmedim. Bu Türkiye için büyük bir fırsat” dedi.
AVERE Avrupa Genel Sekreteri Philippe Vangeel Avrupa’da otomotiv sektörünün elektro mobiliteye geçiş süreciyle ilgili Avrupa deneyimlerini paylaştı, Türkiye’nin henüz geç kalmadığını ifade etti.
Etkinliğe katılan tüm konuk ve panelistlerin ortak olarak dile getirdiği en önemli konu ise elektrikli araçların Türkiye’de bir an önce yaygınlaştırılmasını sağlayacak öncelikle teşvik mekanizmalarını içeren ancak bununla sınırla kalmayan teknik, hukuksal ve ekonomik yasal düzenleme, mevzuat ve regülasyonların bir an önce hayata geçirilmesinin Türk otomotiv sektörü için hayati bir öneme sahip olduğunun kuvvetle vurgulanması oldu.