Türk mühendislerce Kara Kuvvetleri için tasarlanan ve milli imkanlarla üretilen amfibi iş makinesi ‘Kunduz’ TSK'nın gücüne güç katıyor. Hem karada hem de suda ilerleyebilen araç, su kıyısında adeta bir kunduz gibi çalışmasıyla dikkati çekiyor.
Türkiye’de büyük ölçekli ana yüklenici firmalar, birçok alt sistem üreticileri, teknokent firmaları, küçük ve orta ölçekli işletmeler ve araştırma enstitüleri bulunuyor. Üniversitelerin de entegre olduğu bu camiada Türk Silahlı Kuvvetlerimiz için (TSK) çok önemli savunma sanayi projeleri geliştiriliyor. yenisafak.com olarak bu hafta nehir geçiş harekatında; karşı kıyının düzenlenmesi, engellerden geçit açılması ve engellerin kaldırılması için zırh koruması sağlayan ve amfibi özelliği olan Amfibi Zırhlı Muharebe İstihkâm İş Makinesi’ni (KUNDUZ) sizlere aktaracağız.
Amfibi araçların suya girebilmeleri için kıyı özelliklerinin (eğim, genişlik, toprak sertliği, yüzey düzgünlüğü vb.) farklı araçların kabiliyetlerine göre uygun hale getirilmesi gerekiyor. Bu amaçla kullanılabilen standart askeri iş makinaları bulunuyor ancak yüzme imkân ve kabiliyeti bulunmuyor. En büyük dezavantajları da karşı kıyının aynı şekilde hazırlanması gereksinimini sağlayamamaları oluyor.
Bu nedenle, bu araçların nehrin diğer tarafına nakliyesi zaruri oluyor. Ancak nakliye gereksinimi, operasyonun esnekliğini ve başarı şansını azaltırken, aynı zamanda da hareketin süresini etkiliyor. Standart iş makinalarının kullanımı ile ilgili diğer bir kısıt ise, çoğunlukla bu araçların hareket bölgesine nakliyesi için diğer taşıyıcı araçlara gerek duyulması oluyor.
Kunduz’un özellikleri
Kunduz temel olarak amfibi, zırhlı, paletli, 1 operatör ve 1 mürettebat ile kullanılan bir istihkâm iş makinası olarak dikkati çekiyor. İş makinası olarak küreme, düzleme, taşıma ve kazıma operasyonlarını yapabiliyor.
Standart iş makinalarından farklı olan Kunduz, gerektiği durumlarda ağırlığını artırarak iş yapabilme kapasitesini yükseltmek için, balast haznesine toprak zeminden balast alma yeteneğine ve operasyon sonunda bu balastı boşaltma sistemine sahip. Sıradan iş makinalarında araç sabit, dozer bıçağı hareketli iken Kunduz’da dozer bıçağı da araca sabittir.
- Özel hidrolik süspansiyon sistemi sayesinde Kunduz’un önü alçaltılıp yükseltilebiliyor ve bu şekilde bıçağının veya balast haznesinin zemine teması ve girişi sağlanabiliyor. Bu sayede daha etkili kazıma ve küreme işlemi yapılabiliyor. Bu işlemler araç hareket halinde iken de gerçekleştirilebiliyor.
Saatte 45 km hıza ulaşıyor
Hem karada hem de suda ilerleyebilen aynı zamanda küreme, düzleme, taşıma ve kazıma operasyonlarının rahatlıkla yapılmasına imkan tanıyan Kunduz, karada saatte 45 kilometreye kadar hıza ulaşıyor. Amfibi iş makinesi ihtiyaç hissedilen durumlarda su üzerine kısa sürede köprü kurarak, operasyona hız verilmesine olanak sağlıyor.