Albayrak Grubu’nun 2033 yılının sonuna kadar işletme hakkına sahip olduğu Trabzon Limanı’nın halka arzı süreci, Sermaye Piyasalar Kurulu’nun (SPK) ve Borsa İstanbul’un izinlerinden sonra başladı. 325 milyon lira değerindeki limanın yüzde 30’u, hisse başına 15,50 liradan halka arz edilecek. Talep toplama yarın ve cuma günü yapılacak. Halka arz sürecinin bu ay sonuna kadar tamamlanması planlanıyor. Sanayi, lojistik, liman işletmeciliği, medya ve inşaat sektörleri başta olmak üzere birçok alanda faaliyet gösteren Albayrak Holding; vakıf, eğitim, spor alanlarında kurumsal ve sosyal sorumluluk faaliyetleriyle de adından sıkça söz ettiriyor. 2012 yılında TÜMOSAN şirketiyle ilk kez halka arza açılan kurum; önümüzdeki günlerde de Trabzon Limanı'yla ikinci halka arzını gerçekleştirecek.
Trabzon limanı, Doğu Karadeniz Bölgesi’nin en büyük limanı olarak öne çıkıyor. İşletme, özelleştirme ihalesi kapsamında 2003 yılı Kasım ayında Albayrak Turizm Seyahat İnşaat ve Ticaret A.Ş. tarafından 22,5 milyon dolara 30 yıllığına devralındı. Albayrak Holding’in bünyesindeki bu limana yaptığı yatırımlar 2003 yılından bu güne kadar 45 milyon dolara ulaştı. Bu kapsamda; yeni yatırımlarla işletmenin elleçleme kapasitesi Albayrak Holding’e geçtikten sonra 2,5 katı artışla yıllık 4 milyon tondan 10 milyon tona yükseltildi. Depolama kapasitesi ise; yıllık 5 milyon tonu buldu. Yıllık elleçleme hacmi de 2003’deki 1 milyon ton yükten 2017’de 3 milyon tona yükseldi. Liman yılda 2 bin 500 geminin yanaşarak yük boşaltıp alabileceği bir kapasiteye ulaştı.
Makine parkları, vinç, araç ve ekipmanların komple yenilendiği limanın içerisinde ayrıca yıllık 1 milyon ton elleçleme hacmine sahip bir serbest bölge işletmesi de bulunuyor. Trabzon limanı Doğu Karadeniz’in en büyük ve en modern limanı özelliğinin yanı sıra, Çin’den başlayan İpekyolu’nun bittiği bir noktada bulunuyor. İran’la olan dış ticaret açısından önem arz eden liman, Karadeniz ülkeleri, İran, Irak gibi ülkelere yapılan taşımacılık açısından da önemli kavşak noktası.
İşletmenin geliri döviz bazında olduğu için geliri ve karı da her sene istikrarlı şekilde artıyor. 2017’nin ilk 9 ayılık verileri itibariyle limanın 9 aylık geliri yüzde 48’lik artışla 53 milyon liraya, net kârı da yüzde 76’lık artışla 23 milyon liraya ulaştı. 2016’nın ilk 9 ayında net kar marjı yüzde 36 olan işletmenin net kâr marjı, 2017’nin ilk 9 ayında yüzde 43’e yükseldi.
Konuyu değerlendiren Albayrak Holding CEO’su Doç. Dr. Ömer Bolat, TÜMOSAN’nın 2012’deki halka arzından sonra ikinci arz başarısını Trabzon Liman İşletmeciliği’nde de yakalayacaklarını söyledi. Bolat; şöyle devam etti: “İnşallah diğer şirketlerimizi de halka arz etmeyi, sermaye piyasaları üzerinden daha kurumsal ve daha profesyonelleşerek çalışmasını gerçekleştireceğiz. Albayrak Yönetim Kurulu’nun böyle bir kararı var.”
Trabzon Limanı için önümüzdeki 5 yıl boyunca karın en az yüzde 70’ini temettü olarak ortaklarına dağıtma taahhüdü verildiğine dikkati çeken Ömer Bolat, şu bilgileri paylaştı: “Bu halka arzdan beklenen gelir 97 milyon 700 bin lira. İlk 10 gün boyunca borsada alım emri hisse başına 15,5 liradan verilerek Albayrak Turizm Seyahat Tic. A.Ş. tarafından da desteklenecektir. Bu hisseleri alanlar açısından bir spekülasyon olmasın, birileri 2 günde satıp da hisse değeri düşmesin diye Albayrak Turizm Seyahat Tic. Şirketi, 10 gün boyunca 420 bin hisse alım emrini borsaya verecek. Böylece 'Ben hissemin arkasındayım' mesajı vermiş olacak.”
Albayrak Holding CEO’su Bolat, SPK ve Borsa İstanbul’dan gerekli ön izinlerin alındığını ve Trabzon Limanı için yarın ve cuma günü talep toplama yapılacağını aktardı. Bolat, "Önümüzdeki hafta sonuna doğru Borsa İstanbul’da ilk gongun çalması bekleniyor” diye konuştu. İşletmenin istikrarlı ve döviz bazında gelir getiren bir yatırım olacağını kaydeden Bolat, “2011'den bu yana her sene karını temettü olarak ortaklarına dağıtan bu şirkete ortak olmak cazip bir fırsattır” dedi.
Halka arzdan aldığı hisseleri ilk işlem gördüğü tarihten itibaren bir ay boyunca elinde tutanlara da yüzde 2 oranında bonus pay verileceğini belirten Ömer Bolat, şu değerlendirmede bulundu: “Halka arzda yurt içi yatırımcılar tercih ediliyor. Halka arzın tahsisatının yüzde 90’ı yurtiçi ferdi yatırımcılara yapılacak, yüzde 10’u ise yurtiçi kurumsal yatırımcılara yapılacak. Yani tabana yayılması arzu ediliyor.”