Pandemide üçüncü dalgayı yaşayan Türkiye’de Ramazan alışverişleri internete kaydı. Kısıtlamalar sonrasında, tedbirleri artıran vatandaş, market alışverişleri başta olmak üzere birçok hazırlığını internet sitelerinden ve eve teslim siparişler üzerinden yapıyor. 2021 Yılı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı’na göre, geçen yıl 213 milyar lira düzeyinde bulunan e-ticaret hacminin bu yıl 240 milyar liraya yükselmesi bekleniyor. 2019’da yüzde 34,1 seviyesinde olup, 2020’de yüzde 36,5 seviyesine yükselen internet üzerinden alışveriş yapanların oranının ise 2021’de yüzde 38’e çıkacağı tahmin ediliyor.
Bu sürece Ramazan bereketi de eklenince bu yıl Nisan ve Mayıs aylarında internet üzerinden yapılan alışveişrlerin tavan yapması bekleniyor. Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) Başkan Yardımcısı ve PttAVM.com Genel Müdürü Hakan Çevikoğlu, “Özellikle bakliyat ürünleri alımlarında şimdiden artış gözlemliyoruz. Normal dönemlere göre bakliyat, yağ, hurma, ramazan kolisi gibi ürünlerin alımlarında yarı yarıya artış bekliyoruz” dedi.
Koronavirüs salgınının e-ticarete etkisinin her alanda sürdüğünü belirten Çevikoğlu, “Özellikle son dönemde vaka sayılarının tekrar yükselişe geçmesi ve ramazan ayına yönelik tedbirler e-ticarete talebi daha da artıracaktır. Restoran ve kafelerin bu dönem içerisinde kapalı olması ev alışverişlerinin bir bölümünü e-ticarete kaydıracak. İnsanlar ramazanda ihtiyaç duyduğu birçok ürünü e-ticaret platformları üzerinden almaya başladı. Ramazan ayında vatandaşlar bu dönemde sadece erzak alışverişine yönelmiyor. Geçtiğimiz yıl özellikle iftara ve sahura kadar ki saat dilimlerinde giyim alışverişlerinin arttığını görmüştük. Bu yıl da benzer bir eğilimin olacağını tahmin ediyoruz” ifadelerini kullandı.
Geçtiğimiz yıl ramazan ayında internetten yapılan kartlı ödemelerin 19 milyar lirayı geçtiğini belirten Çevikoğlu, “Bu yıl harcamaların 30 milyar lirayı geçmesini bekliyoruz. Geçtiğimizin yılın mayıs ayında 20 milyon farklı kart ile internetten ödeme yapılırken 2 milyon kart ise ilk kez internetten ödemelerde kullanılmıştı. Pandemi sürecindeki tedbirler sonrası sektör verilerine baktığımızda alışverişler artış gösteriyor. İftar alışverişlerinde 2020 yılı verilerine baktığımızda; bakliyat, sıvı yağ, kuru meyveler, hazır tatlılar, un, şeker gibi ürünlere özellikle rağbet ediliyor” diye konuştu.
Tarım ve Orman Bakanlığı ramazanda gıda işletmelerini sıkı denetime tabi tutacak. Ramazanda tüketimi artacak unlu mamuller, ekmek, tatlı, et ve süt ürünlerini üreten ve satan işletmelerin resmi kontrollerine ağırlık verilecek. Ramazan paketlerinin satış ve dağıtımının yapıldığı iş yerlerine yönelik denetimler gerçekleştirilerek, pakette bulunan gıdaların son tüketim tarihi ile etiket bilgileri kontrol edilecek, gerekli hallerde ürünlerden numune alınacak. Paket servis yapan kuryelerin el temizliği, eldiven ve maske kullanımına özen gösterilmesi sağlanacak.