Pazar çeşitliliği zirveye taşıdı: Çelik ihracatı Eylül'de yüzde 141 artış gösterdi

Ekonomi Servisi
00:003/10/2021, Pazar
G: 3/10/2021, Pazar
Yeni Şafak
Fotoğraf: Arşiv
Fotoğraf: Arşiv

Türkiye’nin ihracatı eylül ayında yıllık bazda yüzde 30 artışla 20,8 milyar dolara yükselirken, zirveye 2,6 milyar dolarlık ihracat ile çelik sektörü yerleşti. Trump döneminde uygulanan korumacı vergiler nedeniyle Latin Amerika, Uzak Doğu, Güney Asya gibi alternatif pazarlara yönelen çelik sektörü ihracatını yüzde 141 oranında artırma başarısı gösterdi. Sektörün bundan sonraki hedefi, pazar paylarını daha da arttırmak.

Türkiye’nin toplam ihracatı eylül ayında yüzde 30’luk artışla 20 milyar 783 milyon dolara ulaşırken, bu ay zirveye ilk kez çelik sektörü yerleşti. İhracat, yılın ilk 9 ayında, bir yıl öncesine göre yüzde 36’lık artışla 161 milyar dolar olarak hesaplandı ve son 12 ayda 212,2 milyar dolarlık ihracatla da Orta Vadeli Program (OVP) hedefi olan 211 milyar dolarlık yıllık hedef şimdiden aşıldı. İhracatın ithalatı karşılama oranı ise eylül ayında yüzde 88,9’a, ilk 9 ayda 83,3’e ulaştı.




HEDEFİ 22 MİLYAR DOLAR

  • Geçen ay toplam ihracata en fazla katkı veren sanayi kolu çelik sektörü oldu. İhracat hedefini 22 milyar dolara revize eden sektör, eylülde gerçekleştirdiği 2,6 milyar dolar ihracat ile otomotiv sektörünü geride bırakarak ilk kez zirvede yer aldı. 2019 yılında eski ABD Başkanı Donald Trump döneminde yaptırımlara maruz kalan çelik üreticileri, geçen süre zarfında gerçekleştirdiği pazar çeşitlendirmesinin meyvelerini toplamaya başladı. 2019 yılında Trump, korumacı ekonomi politikaları çerçevesinde birçok ülkeye olduğu gibi Türkiye’den yapılacak çelik ithalatına yüzde 50 gümrük vergisi getirmiş, sonra bu oranı yaklaşık 1 yıl sonra yüzde 25’e indirmişti.


ALTERNATİF PAZARLARA YÖNELMEK İŞE YARADI

Türkiye için önemli pazar olan ABD’nin korumacı politikaları sonrasında çelikçiler, Latin Amerika, Uzak Doğu, Güney Asya, başta olmak üzere alternatif pazarlarda faaliyetlerini sürdürmeye başladı. Bu alanlardaki faaliyetlerini geliştiren sektör firmaları rekabetçi pazarlarda önemli oranda tecrübe kazandı. Öte yandan pandemi dönemi ile birlikte, Çin’in kendi iç pazarına odaklanması ve iç piyasasından gelen talebe öncelik vermesi, Uzak Doğu/Güney Asya pazarını çelik sektörü için yeni bir alternatif haline getirdi.

DEMİR SEKTÖRÜ DE UÇUŞTA

Söz konusu pazar çeşitlenmesinin faydaları da şimdiden görülmeye başlandı. Eylülde çelik sektörü ihracatı bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 141’lik artışla 2,6 milyar dolar seviyesine çıktı. 2020 eylül ayında bu rakam 1 milyar dolar düzeyinde gerçekleşti. Demir ve demirdışı metaller sektörü de ihracatını aynı dönemde göre yüzde 53’lük bir artışla 1,1 milyar dolarlık ihracat yaptı.


MÜCADELEMİZ SONUÇ VERDİ

Çelik İhracatçıları Birliği (ÇİB) Yönetim Kurulu Başkanı Adnan Aslan, “Bu başarıya, küresel çelik piyasasında önemli bir konumda bulunan sektörümüzün gücünü sürdürülebilir kılmak adına pandeminin ve korumacılık önlemlerinin neden olduğu kısıtlamalara karşı mücadele ederek çalışan üyelerimizle birlikte ulaştık. İhracat pazarlarımızı çeşitlendirerek büyüyoruz. Ülkemizin toplam ihracatına en fazla katkı veren sektör olmak bizi gururlandırıyor. Asıl önemlisi, ihracatta yakaladığımız bu ivmeyi sürdürülebilir kılmak” dedi.

#Latin Amerika
#Uzak Doğu
#Güney Asya
#İhracat
#Trump