Koronavirüsten kaynaklı işletmeler belli bir süre kapalı kalıp vatandaş da evlerine kapanınca büyük ilgi gören online uygulamalar hızlı teslimatın yanı sıra farklı mağduriyetlere de kapı aralıyor.
Bunların başında ise stokta olmayan ürünün uygulama üzerinden gösterilmesi gelirken, eksik ürünlü teslimin yanı sıra yollanan muadili ürünlerin ise vatandaşın tercihini yansıtmadığı belirtiliyor.
Özellikle de yaşanan yoğunluktan kaynaklı sipariş edilmeyen ürün ya da siparişteki üründen birden fazla fatura edilerek vatandaştan haksız yere alınan ücretler de can sıkıyor.
''Stokta olmayan ürün varmış gibi tüketiciye satışa sunulamaz. Tüketicinin siparişinin satıcı veya sağlayıcıya ulaştığı andan itibaren, ürünün teslimi ile ilgili bir süre taahhüt edilmiş ise belirtilen o sürede, süre belirtilmemiş ise teslim süresi sipariş tarihinden itibaren otuz gün içinde teslim edilmelidir. Teknolojinin gelişmesi çeşitli sorunları beraberinde getirmektedir. Bir çok ürünün satışa sunulduğu online sanal mağazalar kendileri imalatçı olmaması, ve ürün stoklarını sağlayacak büyüklükte bir mağazaları da olmaması nedeniyle tedarikçi firmalar üzerinden ürün sağlanarak tüketiciye ulaştırılmaktadır. Dolayısı ile stok kontrol sistemi de sağlanamıyor. Tüketicinin mağduriyetinin önlenmesi için sanal mağazalardaki ürün görseli network ağı veya başka bir yöntem ile tedarikçi firmanın sitesine bağlı olması ve o ürünün stok sayısını tüketicinin görmesi sağlanmalıdır. Stok sayısını aşan talepler alınmamalıdır. Aksi taktirde tüketici mağduriyetleri E-Ticarete güveni azaltacaktır.
Özellikle koronavirüs ile mücadele kapsamında alınan önlemler çerçevesinde evde kalan vatandaşların online alışverişe yöneldiğini, bu nedenle de çeşitlilik gösteren çok sayıda mağduriyetler yaşadığını kaydeden Koçal, son iki aydır şikayetlerin büyük bir çoğunluğu internet üzerinden yapılan alışverişlerden oluştuğunu belirterek şikayetlere ilişkin şöyle konuştu;
''Kurumsal firmalar ve sanal mağazalardan Verilen siparişler zamanında teslim edilmedi, kargolarda bekledi yada kayıp oldu veya hasar gördü. Sipariş Verilen ürünler yerine muadil ürünler gönderildi. Stokta kalmadığı söylendi, ürüne zam geldi diyerek fark talep edildi. Tek parça gönderilen ürünlere, değişim yada cayma hakkı kullandırılmadı. Sosyal medya üzerinden yapılan alışverişlerde ise vatandaşlar tamamen dolandırıldı. Ürün ya gönderilmedi yada sipariş ile alakası olmayan ürünler gönderildi.''
Cayma bildirimini takip eden 14 gün içerisinde iade gelmemiş ise ürün bedeli 10,390,00 TL'ye kadar olanlar Tüketici Hakem Heyetlerine üzeri ise Tüketici Mahkemelerine başvurarak, parasını avans faizi ile birlikte talep edebileceğini, ayrıca verilen sipariş ürün için haftalar sonra stokta yok denilerek kendisine parasının iadesi yapılanlar ise avans faizi ile birlikte tazminat davası açabileceğini aktaran Koçal, ''Stokta olmayan ürünleri satan, cayma bildirimine rağmen ödemeyi zamanında yapmayan sanal mağazalar ile satıcı ve sağlayıcılar Ticaret Bakanlığı ile Ticaret İl Müdürlüklerine şikayet edilmelidir. Vatandaşlarımız tarafından ödemeler kredi kartı ile yapılmış ise ürün gelmeyip yada cayılmış ise kartın ait olduğu bankaya bildirimde bulunularak “Ters ibraz” adı verilen işlem için başvuruda bulunarak, karta iadesini sağlayabilirler.''
Vatandaşların yoğun olarak kullandıkları sosyal medya üzerindeki alışveriş linklerine itibar etmemesi gerektiğini, sanal mağazalar ile ilgili şikayet olup olmadığı hakkında iyi bir araştırma yaparak alışverişe karar vermeleri gerektiğinin de altını çizen Koçal şöyle konuştu;