Milli Muharip Uçak Projesi kapsamında, uçağın bileşenlerinin üretimine yönelik 300 proje yürütülmesi öngörülüyor. Türk Hava Kuvvetlerinin savaş uçağı ihtiyacının karşılamasına yönelik yürütülen proje kapsamında üretilecek savaş uçağının ilk uçuşunu 2023'te yapması hedefleniyor. Son teknolojiye sahip yeni nesil savaş uçağı özellikleri taşıyacak milli muharip uçak, uzun menzil, yüksek manevra, süpersonik ve süper seyir, milli mühimmat entegrasyonu, hassas angajman yeteneği, düşük görünürlük gibi kabiliyetlere sahip olacak.
Teknoloji geliştirme projeleri ve kurulacak altyapılar dikkate alındığında milli muharip uçak üretimi, Türkiye'yi askeri ve siyasi anlamda üst seviyelere taşıyacak bir teknoloji kazanım projesi olarak gösteriliyor. Projenin, bir savaş uçağı yapmanın yanı sıra altyapı ve ortaya çıkacak yeni şirketler ile büyük bir teknolojik kalkınmaya kapı aralayacağı ifade ediliyor.
Rüzgar tünellerinden gelişmiş aviyonik sistemlere, hedef tanıma sistemlerinden görüntü işleme teknolojilerine, malzeme teknolojilerinden yeni nesil silah sistemlerine kadar projenin çok geniş ilgi alanı ve hedefleri bulunuyor. Projede, statikten dinamiğe, aerodinamikten termodinamiğe kadar mühendislik disiplinlerinin neredeyse tamamına görevler düşecek. Projenin ne oranda milli olacağı teknolojik altyapı ile ham malzemenin uçağa dönüştürülme kabiliyetiyle orantılı olacak.
Finansman sürecinde milli muharip uçak için proje yönetim ekibi tarafından tanımlanan taslak 300 proje üzerinden nihai proje tanımları yapılacak. Uçağın bileşenlerine yönelik projelerin fon miktarları belirlendikten sonra, rekabet için bir proje en az iki şirkete verilecek. Bu kapsamda en az 1000 proje takımı kurulacak. İlan edilecek projelere verilecek teklifler proje idaresi tarafından kabul edildiğinde onay için TÜBİTAK/KOSGEB'e gönderilecek. Bunların onayından sonra fon serbest bırakılacak.
Türkiye'nin ilk milli savaş uçak projesinin finansman ihtiyacının karşılanmasında TÜBİTAK ve KOSGEB'in sunduğu desteklerin önemli katkılar sunabileceği belirtiliyor. Bu desteklerin, sistem tabanlı projeler ve işbirliği modelleriyle Milli Muharip Uçak Projesi'nde ihtiyaç duyulan alt sistemlerin imalinde kullanılması büyük önem taşıyor.
Uçağın tamamen yerli olması için üniversiteler ve sanayiye önemli görevler düşüyor. Yapılan değerlendirmelere göre, uçağın tamamen yerli olması için uçağın 140 alt sisteminin tamamında çalışan onlarca işletmeye ihtiyaç bulunuyor. Milli muharip uçak için proje idaresi ile üniversite ve sanayi kuruşları arasında oluşturulacak önemli işbirliği sahaları arasında radar, görünmezlik, malzeme teknolojileri ve haberleşme sistemleri yer alıyor. Bu işbirliği sahaları uçuş gösterge panellerinden iniş takımlarına, radardan uçuş kumanda elemanlarına, aydınlatma sistemlerinden motor sistemlerine, harici yakıt depolarından lastiklere kadar geniş bir çeşitlilik gösteriyor.