Yeni yılın ortalarında devreye girmesi beklenen Bakü-Tiflis- Kars demiryolundan başlangıçta 6,5 milyon ton, orta vadede ise 35 milyon ton yük taşınması hedefleniyor. Bu büyüklükteki bir ticaret yükünü göğüslemek için Kars’a 412 bin ton kapasiteli lojistik merkezi inşa ediliyor. 350 bin metrekareye kurulacak merkezin maliyeti 100 milyon lira olacak.
Türkiye'yi bölgesinde bir lojistik üs haline getirmek ve yakın coğrafyanın 31 trilyon dolarlık ticaret yükünü göğüslemek için Serhat şehri Kars'a lojistik merkezi inşa ediliyor. Paşaçayır Yolu üzerindeki çimento fabrikası ile Organize Sanayi Bölgesi (OSB) arasında 350 bin metrekareye kurulacak lojistik merkezi, 412 bin ton yük kapasiteli olacak. Hizmete alındığında 500 kişinin de istihdam edileceği merkezin toplam maliyeti ise 100 milyon lira.
Demir İpek Yolu olarak adlandırılan Bakü-Tiflis-Kars hattı, Azerbaycan'ın başkenti Bakü'den Gürcistan'ın Tiflis ve Ahılkelek şehirlerinden geçerek Kars'a ulaşıyor. Uluslararası taşıma koridorlarının geçtiği Kars, Türkiye'nin hem batısına ulaşımı hem de Kafkaslardan Orta Asya'ya erişimi sağlayacak olmasından dolayı stratejik önem taşıyor. Azerbaycan'la Türkiye'yi birleştirmeyi amaçlayan Kars Lojistik Merkezi'nin uygulama ve güzergah projeleri tamamlanmak üzere.
Lojistik Merkezine ulaşım için Kars-Erzurum Demiryolu arasında 6 kilometre uzunluğunda bir ara bağlantı hattı inşa ediliyor. Ardahan, Kars, Iğdır ve Erzurum'u, Gürcistan'a açan Aktaş Sınır Kapısı da; Azerbaycan'a geçişleri kolaylaştıracak. Bu sebeple bölünmüş yol çalışmalarına ağırlık verilen Ardahan'ın yanı sıra Kars-Arpaçay-Çıldır güzergahında da menfez ve asfaltlama işleri A1 standardında yürütülüyor. Türkiye, böylelikle uluslararası koridorların dışında bir orta hat oluşturma hedefine doğru hızla ilerliyor.
Asya'dan Avrupa'ya taşınması muhtemel 240 milyon ton yükün yüzde 10'unun dahi Türkiye'den geçecek olması 412 bin ton kapasiteli Kars Lojistik Merkezi'ni gerekli kılıyor. Kullanılan kilometre başına ücret avantajı sağlayacak demiryolu hattıyla birlikte lojistik merkezinin de tamamlanması hem güzergah üzerindeki illere, hem de yükün konaklayacağı Kars'a yıllık milyar dolarlarla ifade edilen bir ekonomik katkı sunacak. Serhat şehrine gelecek ticaret mallarının daha hızlı bir şekilde gönderilebilmesi amacıyla da Ankara-Kars Hızlı Tren Projesi hayata geçirildi. Bu proje Cumhuriyetin 100. kuruluş yılı olan 2023'te bitirilecek.
Marmaray'a paralel olarak, Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Projesi hayata geçirildiğinde Çin ve Avrupa arasında demiryoluyla kesintisiz yük taşınması mümkün hale gelecek. Böylece Avrupa ile Orta Asya arasındaki yük taşımalarının tamamının demiryoluna kaydırılması planlanıyor. Türkmenistan ve Azerbaycan, Hazar denizinde çalıştırmak üzere ilave tren ferileri aldı. Yine Çin özellikle deniz yoluyla batıya göndermek istediği yıllık 240 milyon ton yükün büyük bir kısmını trenle taşıyacak. Deniz yoluyla gidildiğinde 45-60 gün süren yolculuk, Bakü-Tiflis bittiğinde Avrupa için 12-15 güne kadar düşecek.
Toplam uzunluğu 840 kilometreye varan demiryolu hattında travers ve rayların döşenmesi işleri sürüyor. Doğu'daki kış şartları nedeniyle yeni yılın ortalarında devreye alınması beklenilen Bakü-Tiflis- Kars demiryolu hattından başlangıçta 6,5 milyon ton yük taşınması öngörülüyor. Demir İpek yolundan geçecek yükün orta vadede ise 35 milyon tona çıkacağı tahmin ediliyor. Ayrıca Türkiye'nin Doğusu ile Batısı arasına serilecek demiryolu hattı, 1 milyon yolcuya da hizmet verecek. Yolcu ve yük trenlerinin arızalanması durumunda bakım ve onarım çalışmaları da yine Kars Lojistik Merkezi'nde yapılacak.