Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünün (SHGM) Türk hava sahasının etkin kullanılması amacıyla yürüttüğü hava koridorlarının kısaltılması çalışmaları kapsamında Siirt ve Van'ın ardından İzmir-Antalya arasındaki yeni hava koridoru 12 Kasım itibarıyla hayata geçirilecek.
Geçen yıl Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren hava sahasının esnek kullanımına ilişkin yönetmelikle yakıt ve zaman tasarrufunun sağlanması, bakım maliyetlerinin azaltılması, çevre kirliliği ile küresel ısınma etkisinin azaltılması ve havacılık sektöründe verimliliğin artırılması amacıyla kurulan komisyon yeni uçuş rotalarını belirlemeye başladı.
SHGM'nin Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürlüğü ve Hava Kuvvetleri gibi ilgili sivil ve askeri kurumlarla koordinasyon içinde yürüttüğü çalışma kapsamında ilk olarak Siirt ve Van arasında yeni bir hava koridoru tesis edilerek kısaltılması sağlandı.
Özellikle kış döneminde olumsuz hava şartları nedeniyle Siirt Havalimanı'na iniş yapamayan uçakların Van Ferit Melen Havalimanı'na inmek durumunda kalması nedeniyle yaşanan zaman ve yakıt kabının önüne geçilmesi amacıyla her iki havalimanı arasındaki uçuş koridoru ortalama 137 kilometre azalacak şekilde ilave bir hava koridoru kullanılmaya başladı.
Havayolu işletmelerinden gelen talepleri değerlendiren SHGM'nin yaptığı yeni düzenlemeyle 240 kilometre olan söz konusu havalimanları arasındaki mesafe yeni direkt hava koridoru tesis edilerek 103 kilometreye düşürüldü.
Hava koridorlarının kısaltılması çalışmaları kapsamında İzmir-Antalya arasında yeni bir hava koridoru belirlendi. İzmir-Antalya arasında belirlenen yeni uçuş koridoru, eski koridora göre 29 kilometre daha kısa olacak. İzmir-Antalya arasındaki mesafeyi 3 dakika daha da kısaltacak yeni uçuş koridoru, 186 litre yakıt tasarrufu sağlayacak.
Okesa-Milas-Dalaman-Antalya yerine Akbuk-Okesa-Balso olarak belirlenen yeni koridor, 12 Kasım itibarıyla kullanılmaya başlanacak. Yeni koridor, İzmir-Antalya arasında çift yönlü kullanılabilecek.
Dakikada ortalama 62 litre yakıt tüketen uçakların rotalarının 1 dakika kısalması halinde atmosfere yayılan karbondioksit gazını 160 kilogram azaltıyor. Rotaların kısaltılması durumunda yakıt tasarrufu başta olmak üzere pilot, bakım, uçak kullanımı gibi diğer direkt katkılar da dikkate alındığında önemli bir tasarruf sağlayacak.
Havayolu şirketleri, Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğünün (DHMİ) yayınladığı hava koridorlarından uçuş düzenliyorlar. Bu koridorların denetimi DHMİ radarları tarafından gerçekleştiriliyor. Bunun dışındaki hava sahasının büyük bir kısmı, Türk Silahlı Kuvvetlerinin (TSK) kullanımında bulunuyor.
Ticari uçaklar, özel durumlarda DHMİ'nin belirlediği hava koridoru dışına çıkmak istediğinde TSK'nın ilgili birimlerinden izin almak zorunda kalınıyor. Yeni uygulamayla bu sorunu ortadan kaldırmak için bir komisyon kuruldu. Bu komisyonda mutabakata varıldığı takdirde yeni uçuş rotaları uygulamaya konulacak. Böylece "hava sahasının esnek kullanımı" uygulamasıyla uçuş yolları kısalacak. Yeni rotalar yıllık 1 milyar lira tasarruf sağlayacak.