Merkez Bankası'nın son faiz indirimi ile birlikte 6 ay içerisinde gerçekleşen indirim tutarı 1200 puanı bulurken, faizlerde yaşanan bu büyük düşüş taşıt tarafına da ciddi anlamda nefes aldırmaya başladı.
Kredi faizlerindeki düşüşün etkisiyle sıfır araç pazarında kasımda 58 bin adetlik satışla bu yılın rekoru kırıldı.
Sıfır otomobildeki yukarı yönlü ivme sonrası ikinci elde oluşan aşırı talep hem fiyatları hem de satış rakamlarını ciddi anlamda arttırdı. Öyle ki; ikinci el pazarında eylül ayından beri yaşanan büyük yükseliş ile ekimde 816 bin adet satış rakamına ulaşıldı. Bu rakam ayrıca tüm zamanların rekoru olarak da kayıtlara geçmiş durumda.
Fiyatların 1 yıl öncesine göre ortalama yüzde 20 oranında artış gösterdiği ikinci el piyasasında, bazı lüks modellerde ise bu oran yüzde 50'ye ulaşarak neredeyse sıfır fiyatına yaklaştı.
İkinci eldeki hileler özellikle kaza sonrası perte çıkan araçlar üzerinden gerçekleşiyor. Sigorta şirketleri tarafından ihale ile satışa çıkarılan araçlar piyasanın altında düşük fiyatlarla satın alınıp, yapılan onarım ve eklemeler sonrasında tekrardan satışa çıkarılıyor.
Ancak her perte çıkmış araç üzerinde yapılan muamele aynı olmuyor. Özellikle belli modellerdeki aşırı fiyat yükselişini de göz önünde bulunduran kimi kişiler daha fazla kar hırsı ile akıl almaz yöntemlere başvuruyor.
Bu tarz bir işleme tabi olmuş araç ise genellikle gözle görülemeyecek kadar ince bir çalışma ile gerçekleştiriliyor. Bu da ikinci el otomobil satışlarında bazı koşullara bağlı olarak yeni yılda zorunlu hale gelecek olan ekspertiz incelemesi sonrasında ortaya çıkıyor.
Aracın ön ve arkadan aldığı ağır darbelere yönelik yarısından itibaren yapılan eklemelerin yanı sıra kimi araçlar da özellikle de ön kısımda yapılan lokal olarak parça elemelerindeki kusursuz işçilik, aracı inceleyen ekspertizlerin de işini zorlaştırıyor.
Buna en güzel örnek İstanbul'da bir ekspertiz firmasına kontrol ettirilen lüks bir cipte tespit edildi. Araçta gerçekleştirilen inceleme sonucunda yapılan lokal ekleme döşemelerin sökülmesi sonrası ortaya çıkarıldı.
Özellikle takla atmış araçların kullanılmaz tavanlarına yönelik de benzer bir uygulama gerçekleştiriliyor. Aracın kapı kenarlarındaki direklerden yapılan kesme işlemi sonrası aynı modele ait sağlam bir tavan araca monte ediliyor. Bu işlem ise genellikle yapılan dikkatli inceleme sonrası tespit edilebiliyor.
Söz konusu uygulamaların yaygınlaşması ile araçlara ilişkin ortaya çıkan parça ihtiyacı da küçük bir sektörü ortaya çıkarmış durumda. İkinci el ilan sitelerinde kaza sonrası kullanılamayan araçların hasar görmemiş belli kısımlarının çok düşük fiyatlar ile satışa çıkarıldığı görülüyor.
Emre, kapılardaki döşemelerin sökülerek direklerde herhangi bir işlem ya da kaynak olup olmadığına da titizlikle bakılması gerektiğinin altını çiziyor.