Türkiye'nin 100 milyar doları aşan mega projeleri birer birer hizmete giriyor. Avrupa ve Asya'yı birbirine 3. kez bağlayan Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nün 26 Ağustos'ta hizmete alınmasının ardından şimdi de İstanbul'un iki yakasını denizin altından birleştirecek Avrasya Tüneli'nin açılışı için geri sayım başladı. Açılışa hazır hale getirilen Avrasya Tüneli, 20 Aralık'ta Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve Başbakan Binali Yıldırım'ın katılımıyla hizmete alınacak.
Son rötuşların yapıldığı proje açıldığında 100 dakikada kat edilen Kazlıçeşme-Göztepe arası 15 dakikaya inecek. İlk proje olan Marmaray sadece raylı sistemin geçişine izin verirken, Avrasya Tüneli de sadece lastik tekerlekli binek araçların geçişine olanak sağlayacak. İstanbul'da trafiğin çok yoğun olduğu güzergâhta konforlu bir ulaşım imkanı tanıyacak olan tünel, çevre ve gürültü kirliliğinin azalmasına da katkıda bulunacak. Tünelin giriş ve çıkış noktalarındaki bağlantı yollarının genişletilmesi ve düzenlenmesiyle trafik daha akıcı hale gelecek.
Avrasya Tüneli Projesi, Kazlıçeşme-Göztepe arasındaki en kısa güzergâh olacağı için yakıt masrafı düşecek.
Avrasya Tüneli'ndeki akıcı trafik, önemli ölçüde bir yakıt ekonomisi oluşturacak. Bununla birlikte aracın bakım masrafları da azalacak. Tünelden araç geçiş ücretleri açılış yılında tek yönde otomobiller için 4 dolar artı KDV, minibüsler için ise 6 dolar artı KDV olacak. Sadece araç geçiş ücreti alınacak olan Avrasya Tüneli'nde otomobil içindeki yolcular için ödeme yapılmayacak. 4 lira 75 kuruşla yapılan köprü geçişlerine göre daha pahalı olan tünelin en büyük katkısı zaman ve yakıt tasarrufu olarak öne çıkacak. Günde en az 100 bin aracın kullanacağı tahmin edilen projeden yalnızca hafif araçlar geçecek. Ağır tonajlı taşıtlar, motosiklet ve yayaların geçişine kapalı olacak.
Avrasya Tüneli, toplam 14,6 kilometrelik bir güzergâha sahip. Projenin 5,4 kilometrelik bölümü, deniz tabanı altına özel bir teknoloji ile inşa edilen iki katlı tünelden oluşuyor. 1 milyar 245 milyon dolara mal olan ve her katta 2 şeritten tek yönlü geçiş sağlayan proje; sis, buzlanma gibi olumsuz hava şartlarında kesintisiz ulaşım imkânı sunacak. Yapılan çalışmalar 55 ay olarak belirlenen zamandan 8 ay önce yani 47 ayda sona erdi. Projenin tasarım ve inşaat işini üstlenen Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım A.Ş. (ATAŞ), 24 yıl 5 ay işlettikten sonra tünelin işletim hakkını devlete devredecek.
* Projeden yılda toplam 160 milyon TL lik (38 milyon litre) yakıt tasarrufu sağlanacak.
* Yolculuk sürelerindeki kısalma ile yılda yaklaşık 52 milyon saat zaman tasarrufu olacak.
* Proje sayesinde araçların yaydığı emisyon miktarı yılda yaklaşık 82 bin ton azalacak.
* İnşaat çalışmalarında yapılan harcamalar sayesinde Türkiye ekonomisi için günde 1,5 milyon TL'lik bir iş hacmi doğuyor.
* Araç geçiş ücretlerinden vergiler dahil yılda yaklaşık 180 milyon TL devlet geliri elde edilecek.
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, İstanbul Boğazı altında inşa edilen ve kamuoyunda “Avrasya Tüneli” olarak bilinen İstanbul Boğazı Karayolu Tüp Geçişi Projesinin isminin bakanlığın internet sitesi üzerinden yapılacak anketle belirleneceğini söyledi. Bakan Arslan, “Marmaray'ın kardeşi” olarak başlatılan Avrasya Tüp Tüneli projesinin 20 Aralık'ta tamamlanacağını hatırlatarak, “Halkımızın yoğun ilgisinden dolayı Avrasya Tüp Tüneli'nin ismi, milletimizin önerisiyle belirlenecek. 'Kıtalar birleşiyor alttan, ismi geliyor halktan' sloganıyla bir kampanya başlattık” ifadelerini kullandı. Yapılacak anketin Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının internet sitesi “www.udhb.gov.tr” üzerinden gerçekleşeceğini dile getiren Arslan, dün başlayan anketin herkese açık olduğunu, isim önerilerini 10 Aralık'a kadar alacaklarını kaydetti.