Anayasa Mahkemesi'nin, 5669 sayılı Doğalgaz Piyasası Kanunu'nda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun'un iptal isteminin reddine ilişkin kararının gerekçesi, Resmi Gazete'de yayımlandı.
CHP, 5669 sayılı Doğal Gaz Piyasası Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun'un 1. maddesiyle, 4646 sayılı Kanun'un geçici 3. maddesine eklenen (e) bendinin iptali ve yürürlüğünün durdurulması istemiyle Anayasa Mahkemesinde dava açmıştı.
Yüksek mahkeme, Ankara Büyükşehir Belediyesine doğalgaz dağıtımına ilişkin yeni bir şirket kurma yetkisi veren ve söz konusu şirketin 2 yıl içinde asgari yüzde 80 özelleştirilmesi şartı getiren 5669 sayılı Doğalgaz Piyasası Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun'un iptal istemini oy çokluğuyla reddetmişti.
Anayasa Mahkemesi'nin gerekçesinde, hukuk devletinin, siyasal iktidarı hukukla sınırlayarak ve devlet etkinliklerinin düzenli sürdürülebilmesi için gerekli olan hukuksal alt yapıyı oluşturarak aynı zamanda istikrara da hizmet ettiği belirtilerek, hukuk devletinin, yasaların kamu yararına dayanması ilkesini de içerdiği vurgulandı. Gerekçede, “Buna göre, özel çıkarlar için veya yalnızca belli kişilerin yararına olarak herhangi bir yasa kuralı konulamaz” denildi.
Anayasa Mahkemesi'nin, daha önceki kararına atıfta bulunulan gerekçede, büyükşehir belediyelerinin, genel idare esaslarına göre yürütmekle yükümlü oldukları asli ve sürekli olanlar dışındaki görev ve hizmetlerini sermaye şirketleri aracılığıyla yürütmelerinde Anayasaya aykırı bir yön bulunmadığı kaydedildi. Gerekçede, şöyle denildi:
“Bu çerçevede, piyasa şartları gözetilerek yürütülebilecek nitelikteki doğal gaz dağıtım hizmetinin, EGO bünyesinden ayrılarak büyükşehir belediyesi tarafından anonim şirket statüsünde kurulacak bir şirket tarafından yerine getirilmesinde Anayasaya aykırılık görülmemiştir. Diğer yandan, 6762 sayılı Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre anonim şirket statüsünde kurulacak bu şirkette, Ankara Büyükşehir Belediyesi dışında, bağlı kuruluşlarla diğer şirketler de pay sahibi olabileceğinden, şirketin diğer ortaklarının belirsizliğinden söz edilemez.
4646 sayılı Doğal Gaz Piyasası Kanunu'nda, perakende satış tarifesi içerisinde değerlendirilerek Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu'na bırakılan birim hizmet ve amortisman bedeli ile taşıma bedeli, iptali istenen düzenlemede ABD Dolarına endekslenerek on yıl süreyle sabitlenmiştir. Gaz dağıtımının yapılacağı yerin coğrafi ve fiziki özellikleri, tüketilen gaz miktarı, piyasa şartlarıyla enflasyon gibi faktörlere bağlı olarak bu bedellerin artma ya da azalma şeklinde değişmesi mümkündür. Şirketin özelleştirilmesinden beklenen amacı da gözeterek, anılan kalemlerin döviz cinsinden karşılıklarının belli bir süreyle sabitlenmesi, ya da genel hükümler çerçevesinde Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu'na bırakılmasındaki kamu yararının tespiti yasa koyucuya aittir.”
Üyeler Fulya Kantarcıoğlu ve Zehra Ayla Perktaş, söz konusu düzenlemenin Anayasa'ya aykırı olduğu gerekçesiyle çoğunluk görüşüne katılmadılar.