İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin özelleştirmek için gün saydığı çeyrek asırlık İstanbul Deniz Otobüsleri A.Ş'nin (İDO) nasıl satılacağı konusu netleşiyor. İDO'ya danışmanlık hizmeti veren konsorsiyumdan alınan bilgilere göre kurum ikiye bölünerek özelleştirilecek. Bu dönemde şirket ile ilgilenen yerli ve yabancı şirket sayısının ise 15'i aştığı belirtildi
Toplam 86 noktada, 25 deniz otobüsü, 10 hızlı feribot, 17 araba vapuru , ve 36 şehir hatları yolcu vapuru ile 82 noktaya hizmet götüren ve dünyanın en büyük yolcu ve deniz taşımacılık şirketi olan İstanbul Deniz Otobüsleri Sanayi ve Ticaret AŞ'nin (İDO) özelleştirme sürecine ilişkin ayrıntılar netleşiyor. Buna göre İstanbul'un gerek şehir içi gerekse şehirlerarası deniz taşımacılığını yapan şirketi İDO, ikiye bölünerek özelleştirilecek. İstanbul içi şehir hatlarına ait gemiler ve seferleri belediyeye devredilecek olan İDO, hızlı feribot, arabalı vapur ve Ro-Ro taşımacılığı ile satılacak.
Şirkete danışmanlık hizmeti veren Finansbank Yatırım Bankacılığı Genel Müdür Yardımcısı Saruhan Doğan, kesinleşmemekle birlikte İDO'nun ikiye bölünerek satılacağını doğruladı. Bu yönde bir tavsiye sunduklarını ve daha önce İBB Başkanı Kadir Topbaş'ın da böyle bir açıklaması olduğunu vurgulayan Doğan, “Biz özelleştirme sürecinde İstanbul'un sadece yolcu taşımacılığında değil, kültüründe ve imajında çok önemli rolü olan şehir hatlarının ayrılarak belediye bünyesinde kalmasını ve özelleştirmeye tabi olmaması tavsiyesinde bulunduk. İBB ve İDO da bu fikre sıcak baktı” dedi.
İDO'ya yatırımcı ilgisinin de çok yoğun olduğunu belirten Saruhan Doğan, özelleştirme ilgilenen yatırımcı sayısının 15'i aştığını ve bunların yatırım fonları ve deniz taşımacılığı şirketleri olduğunu söyledi. Yabancı ve yerli yatırımcı şirket sayısının eşit olduğunu söyleyen Doğan, İDO için oluşturulan raporların teslim edildiğini, ihalede yer alacak raporların ise ekim ayında sona ereceğini belirterek yıl sonunda şirketin yeni sahibinde olacağını söyledi.
Saruhan Doğan, Kabotaj Kanunu'na göre yabancı yatırımcının şirketin yüzde 100'üne sahip olamayacağını ama kanuna uygun bir şekilde ortaklıkların gerçekleştirilebileceğini söyledi. Doğan, yabancıların konun çerçevesinde hukukçuları ile birlikte bu konuyu değerlendirdikleri bilgisini verdi. Yasa gereği Türkiye sularında yolcu taşımak için Türk sancağına sahip olmak gerekiyor. Türk sancağına sahip olmak yasa gereği tek başına yeterli de olmuyor ayrıca yabancı ortaklık oranı yüzde 49'u geçemeyecek. Yani ortaklık yapısının yüzde 51'inin Türk olması gerekiyor. bu şartları yerine getirmeyen yabancı şirket İDO'yu alsa bile yolcu taşıyamayacak.