Çeliğe göre 4,5 kat daha hafif, 3 kat daha dayanıklı olan karbon elyafın kullanım alanı giderek artıyor. Binaların güçlendirilmesinde düşük maliyeti olan malzeme İstanbul için umut ışığı olarak görülüyor. Şu an dünyada 9 ülkede üretilen karbon elyaf, bu ülkeler arasında yer alan Türkiye ekonomisi için ise önemli bir fırsat olarak nitelendiriliyor
Fransa'nın başkenti Paris'te 13-15 nisan tarihleri arasında düzenlenen JEC 2010 Kompozit Fuarı'na katıldık. Gördüklerimiz karşısında 'şaşırdık' desek yeridir. Dünya sanayiinin kurallarının yeniden yazıldığını gördük. Otomotivden rüzgar santrallerine, inşaattan bilgisayar çantasına kadar pek çok üründe, verimliliği artıracak, çevreyi daha az kirletecek, can güvenliğini daha üst seviyelere çıkaracak yeni bir malzeme kullanılıyor. Fuara Türkiye'den katılan tek firma AKSACA markalı ürünüyle AKSA Akrilik Kimya Sanayi A.Ş'ydi. Çünkü Aksa, Türkiye'nin de tek akrilik elyaf üreticisi. AKSA yöneticileri, fuar alanında düzenlendikleri toplantıda akrilik elyaf, karbon elyaf ve sektör hakkında detaylı bir sunum yaptılar. Fuarda da gördük ki, kullanımı sayesinde verimliliği artıran, maliyetleri ise aşağıya çeken bu ürünün kullanılmayacağı alan kalmayacak gibi.
Karbon elyafın öne çıkacağı sektörlerden biri de inşaat. Gerek yeni binaların yapımında beton içine ya da yüzeyine, gerekse yeni yada eski binaların güçlendirilmesi için yüzeye kolayca monte edilebilen karbon elyaf, son yıllarda tüm dünyanın korkulu rüyası olan depreme karşı önemli bir başarı sağlıyor. Binaların güçlendirilmesinde kolay ve düşük maliyetli bir ürün olan karbon elyaf ile, 120 metrekarelik bir daire 15 bin dolara güçlendirilebiliyor. Bu maliyet, beton-çimento-çelik takviyesi ile daha büyük rakamlara çıkıyor. O yüzden özellikle muhemel bir deprem yaşayağı söylenen İstanbul için karbon elyafa kurtarıcı gözüyle bakılıyor. AKSA Genel Müdürü Mustafa Yılmaz, "Buna bazı lobiler engel olmaya çalışacaktır" diyor.
Dünyada Türkiye dahil sadece 7 ülke bu stratejik ürünü üretibiliyor. Bunların içerisinde Türkiye de var. 308 bin ton üretimi bulunan AKSA'nın dünya pazarından aldığı pay yüzde 12.5. AKSA Genel Müdürü Mustafa Yılmaz, 85 milyon dolar yatırım yaptıklarını belirterek, "Şu an bin 500 ton karbon elyaf üretiyoruz. 308 bin tonluk akrilik elyafı, karbon elyafa yönlendirilmesi durumunda 70 bin ton özel akrilik elyaf (precursor) üretebiliriz. Bu miktarda karbon elyaf, dünya tüketiminin tamamını karşılayabilecek büyüklükte" dedi. Yılmaz, karbon elyaf üretiminin, firmalar uzun yıllar boyunca geliştirilebilen know-howlarını gizli tuttukları için dünyada 9 firmayla sınırlı kaldığını belirtti.
AKKÖK Şirketler Grubu İcra Kurulu Başkanı Mehmet Ali Berkman, karbon elyaf projelerine TÜBİTAK'ın 11 milyon dolarlık teşvik verdiğini hatırlatarak, "Türkiye'de kaynak yok deniyor ama var, önemli olan insan kaynağı. Bu tür projeler geliştirirseniz her zaman kaynak vardır" dedi. Yalova'daki AKSA'nın üretim tesisinin İstanbul, Bursa ve İzmit üçgeninin ortasında, sanayinin merkezinde yer aldığına dikkat çeken Berkman, karbon elyaf konusunda bölgenin bir kümelenme merkezi olabileceğini kaydetti. Sanayi, üniversite ve devlet olarak bir sinerji oluşturulabileceğini ifade eden Berkman, karbon elyafı kullanacak yan sanayiinin geliştirilmesi halinde Türkiye'nin, bu pazarda daha fazla pay sahibi olabileceğine işaret etti. Dünyada 40 bin ton, Türkiye'de ise 70 ton olan karbon elyaf tüketiminin 2 bin tonu dünyada inşaat sektöründe kullanılıyor. Mevzuatta yer alan ancak zorunluluk olarak gösterilmeyen karbon elyaf kullanımı Türkiye'de ise henüz 20 ton seviyesinde. AKSA Genel Müdürü Mustafa Yılmaz, 2012'ye kadar karbon elyaf tüketiminin yüzde 50 artmasının beklendiğini, kendilerinin de yüzde 10'luk bir pazar hedeflediklerini belirtti.
Bir otomobil karbol elyaftan yapıldığında, kazalarda darbe emilimi özelliğiyle insan sağlığını korurken, hafifliği sayesinde yakıt tüketiminde yüzde 15'ler mertebesinde tasarruf sağlıyor. Formula yarış arabaları ve spor arabalarda zaten kullanılıyor. fuarda bütün ziyaretçilerin ilgi odağı olankarbon elyaftan yapılmış Lamborgini bunun en somut göstergesiydi. AKSA yetkilileri geleceğin otomobilleri hibritlerin, enerji verimliliği açısından mutlaka karbon elyafla yapılmak zorunda olduğuna, zaten BMW'nin hibrit arabalarını karbon elyafla yaptığına dikkat çektiler. Karbon elyaf kullanımının en çok artacağın alanların başında rüzgar türbinleri ve doğalgaz tankları geliyor. Tüm dünya yenilenebilir ve çevreci enerjiye yöneldiği için bu alanda yapalacak yatırımlar artıyor. AKSA Karbon Elyaf Üretim ve Pazarlama Direktörü Mithat Okay, "Akrilik elyafın kilosu 5 dolar, karbon elyafın 20 dolar. Fakat karbon elyafın ekonomisi içinde gizli. Karbon elyaflı araba daha az yakıt tüketiyor, TIR daha fazla yük taşıyor, rüzgar türbini daha fazla enerji üretiyor" dedi.