Tüketiciyi insan bilen anlayış isterüük!

Yılmaz Yıldız
00:0013/01/2011, Perşembe
G: 12/01/2011, Çarşamba
Yeni Şafak
Tüketiciyi insan bilen anlayış isterüük!
Tüketiciyi insan bilen anlayış isterüük!

Sinpaş GYO, gayrimenkul sektöründe olduğu kadar sosyal sorumluluk alanlarında da üzerine düşenleri hakkıyla yapan şirketlerimizden biri. Sinpaş GYO Kitapları'na Pazarlama 3.0 isimli bir kitap daha eklediler. Kitapta, bu alanın dünyadaki öncüleri Philip Kotler, Hermawan Kartajaya ve Iwan Setiawan'ın değişen pazarlama stratejilerine ilişkin tespitleri yer alıyor.

Aldık, okuduk. Emeği geçenlere teşekkürler. Kitapta benim dikkatimi çeken en önemli tespit şu oldu; “Müşteri kraldır altın görüşünü temsil eden ve tüketiciyi pazarlama kampanyalarının pasif birer hedefi olarak gören anlayış (Pazarlama 2.0), artık yerini değere dayalı pazarlamaya (Pazarlama 3.0) bırakıyor. Pazarlamacılar insanları sadece tüketici olarak görmek yerine, artık onlara aklı, kalbi ve ruhu olan 'insanlar' olarak yaklaşıyor…”

Bunu neden aktardım? Çünkü bizde maalesef bu trend çok geriden takip ediliyor. Bunun en büyük göstergelerinden biri de AVM'lerimizin insanımıza yaklaşımı…

Geçenlerde bir ekonomi web sitesinde bu konuda kayda değer bir yazı gördüm. (O yazıya şu linkten ulaşılabilir: http://www.ekoayrinti.com/author_article_detail.php?id=8135)

Galip Yahya imzalı yazıda onlarca AVM peşpeşe sıralanmış. Sıralanış nedeni de hiçbirinde mescid olmayışı… Sıralananlar arasında Capitol'ü de var, Mayadrom Akadlar da…

Capitol AVM'nin Genel Müdürü Özkan Şenyüz, “Mescid olmamasını birçok kez değerlendirdik; fakat yer olarak mağazaların depo ihtiyacını bile karşılayamıyoruz. Müşterilerimize durumumuzu izah ediyoruz, onlar da bizi anlayışla karşılıyor” diyor.

Mayadrom Akatlar AVM'nin İşletme Müdürü Cemşit Çağlar ise, alışveriş merkezlerinde mescit olmasının çok da gerekli olmadığını savunuyor.

Mescid olmayışını izahları bile onların Pazarlama 2.0'ın da gerisinde olduklarını gösteriyor.

Haydi Yeniçeriler, pardon tüketiciler… Müslümanlara zulmeden İsrail'i boykotu bırakmayın ama çıkıp şu AVM'lere de bir kez olsun 'Bizi insan olarak gören anlayış isterük' deyin…


İşadamları bu çağrıya kayıtsız kalmamalı

Basında çok fazla yer bulmadı ama İstanbul Ticaret Odası, önemli bir hizmete daha vesile oldu. Esenler Belediyesi ile birlikte Yüzde 100 Hayat programıyla madde bağımlısı gençlerin önemli kısmını hayata kazandırdılar. İTO Başkanı Murat Yalçıntaş'a sormuştum; “Bu işin maliyeti nedir, korkulacak bir para mıdır?” diye. Cevabı kapsayıcı bir mesaj içeriyordu, sizlere aktarmayı bir borç olarak gördüm: “Maliyet konusuna biz farklı yaklaşıyoruz. İnsan hayatının değeri her şeyden daha önemli. Ne kadar gerekiyorsa o kadar bütçe ayırdık. Tüm kurum ve kuruluşların bu tür çalışmalara destek olmasını tavsiye ediyorum. Büyük iseler büyük, küçük iseler küçük miktarda... Kimse maliyetinden çekinip bu tür çalışmalardan uzak durmamalı.”