Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı görevinden ayrılan Prof. Dr. İrfan Erdoğan başkanlığında, velilere, çocukların eğitiminde yardımcı olmak ve yeni müfredatı anlamalarını sağlayabilmek amacıyla için"İlköğretim Veli Kılavuzu" hazırladı.
MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı görevinden ayrılma kararı aldığını dün açıklayan Erdoğan, Bakanlıktaki son çalışmasını anlattı. Velilerin eğitimin ayrılmaz paydaşları olduklarını ifade eden Erdoğan, velilerin ilköğretimde okuyan çocuklarına aldıkları derslere yönelik yardımcı olabilmek için "İlköğretim Veli Kılavuzu" hazırladıklarını söyledi.
Bakanlığın "http://ttkb.meb.gov.tr" internet adresinde yayınlanan "Öğrenciyi ve Programı Anlamaya Yardımcı İlköğretim Veli Kılavuzu" isimli 108 sayfa ve üç bölümden oluşan kılavuz, 2008-2009 eğitim yılına kadar basımı yapılacak ve ilköğretim okullarında çocuğu bulunan tüm velilere ücretsiz olarak dağıtılacak.
Kılavuzun birinci bölümünde, ilköğretim 1-8. sınıflar düzeyinde Türkçe, Matematik, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler ile Fen ve Teknoloji derslerine ait içeriğin ve bazı kazanmaların evde aileler tarafından nasıl pekiştirilebileceğine ilişkin çeşitli öneriler sunuluyor. Öğrenci hangi sınıfa devam ediyorsa kılavuza konu edilen dersler için ayrılmışsayfalarda okulunda görmekte olduğu konu, bu konuya karşılık gelen kazanım ve bu kazanımın yerleşebilmesi için velinin ne tür katkılar sağlayabileceğine dair öneriler bulunuyor. İlköğretim 1-5. sınıf Türkçe dersinde "dinleme öğrenme alanı" için velilere, "Çocuğunuzu yaşadığı günlük olayları evde sizinle paylaşmasıiçin cesaretlendirin. Çocuğunuzun aile toplantılarındaki sohbetlere katılmasına ve kafasına takılan konularda sorular sormasına izin verin "yönünde, "konuşma öğrenme alanı" için "Çocuğunuzla konuşurken gözteması kurmaya dikkat edin. Onu başkalarıyla konuşurken göz teması kurması gerektiği konusunda uyarın. Zaman zaman çocuğunuzla 'sessiz sinema' oyunu oynayın. Çocuğunuzla onu mutlu eden ya da üzen olaylar hakkında karşılıklı konuşun" şeklinde öneriler tavsiye ediliyor.Kılavuzda, ilköğretim 6-8. sınıf öğrencilerine yönelik ise Türkçe dersi"okuma öğrenme alanı" için velilerden "Çocuklarını okuduğu metindeki kelimeleri doğru telaffuz etmesi konusunda uyarmaları, aile bireyleriyle haftanın belli günlerinde okuma saati düzenleyerek okunan metine ilişkin sorular sormaları, çocuklarına şiir okuma ve ezberleme konusunda destek olmak amacıyla evde şiir dinletisi düzenlemeleri" öneriliyor.
Matematik dersi için velilere, "Çocuğunuzun matematik bilgi ve becerisini geliştirmesine nasıl yardımcı olabilirsiniz?" başlığı altında şöyle öneriler sunuluyor:
"Sayı kavramını pekiştirmek amacıyla çocuğunuzla birlikte sayıları içeren şarkılar söyleyip sayma oyunları oynayabilirsiniz. Örneğin, parmak sayma, alışveriş çantasında alınan nesneleri sayma gibi. Paraların kullanım alanlarını, değerlerini pekiştirmek amacıyla marketlerden, alışveriş broşürlerinden, gazetelerden yararlanarak dört işlem içeren problemler oluşturabilirsiniz. Trafik levhalarının hangi geometrik şekle benzediğini buldurabilirsiniz. Sabah kalkınca okula gitmek için ne kadar zamana ihtiyacı olduğunu, televizyon yayın akışındaki programların ne kadar sürdüğünü, marketlerde satılan ürünlerin son kullanma tarihlerinin dolmasına ne kadar süre kaldığını, yapılan yolculuklarda yolun uzunluğunu, süresini ve kaç litre yakıt gerektiğini, yolculuğun maliyetini hesaplatabilirsiniz. Cebir konusunda, 'Amiral battı oyunu' oynayarak koordinat sistemi ile ilişkilendirebilirsiniz.
Hayat Bilgisi Dersi öğretim programı için de önerilerde bulunulan kılavuzda şunlar kaydedildi:
"Programın arzu edilenin de üstünde başarıyla uygulanması, ailenin üstdüzeyde katılımını gerektirmektedir. Aile olarak çocuklarınızı, kişisel bakım yapma, sağlığını koruma konularında bilinçlendirmek amacıyla öğretmeni ile işbirliği içinde olabilirsiniz Çocuklarınızın okula gidiş gelişlerinde güvenliklerini sağlayabilmek için ev ile okul arasındaki güvenli gidiş geliş yollarını, bu yollardaki yaya geçitlerini, ışıkları, üst geçitleri, gerektiğinde aile büyüklerine ulaşabilecek adres ve telefon bilgilerini öğretebilirsiniz. Evlerde kullanılan kaynakların neler olduğu ve bu kaynakları bilinçli tüketmeleri konusunda çocuklarınıza bilgi verebilirsiniz. Evde demokratik bir ortam oluşturup, aileyi ilgilendiren kararlar alınırken çocukların da görüşlerini alabilirsiniz."Sosyal bilgiler dersi hakkında ise dersin "öğrencilerin milli, ahlaki, insani, manevi, kültürel değerler bakımından besleyici, demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devleti olan Türkiye Cumhuriyeti'ne karşı görev ve sorumluluklarını yerine getirmede yol gösterici bir amaç güttüğü"belirtilerek, bu amaçla velilere çocuklarını dersin konularını sevdirici roman, tarihi roman, hikaye, hatıra, gezi yazısı, şiir ve fıkra gibi edebi ürünler içeren basılı eserleri okumaya teşvik etmesi, konuya ilişkin kitapları alabilmeleri önerisinde bulunuluyor.
Kılavuzun ikinci bölümünde, yenilenen öğretim programlarında sıklıkla geçen ve velilerin çocuğuna yardımcı olması sırasında karşılaştıkları çeşitli kavram ve terimleri içeren sözlük yer alıyor. Bu bölümde"akrostiş, akıl yürütme, ara disiplin, balık kılçığı, doğaçlama, simülasyon, tasvir, yoğuşma" gibi ilköğretim programlarında geçen terim ve kavramlar yazılı ve çizimli olarak anlatılıyor. Son bölümde ise gelişim ve değişim içinde olan çocukların gelişim evrelerine göre davranış ve tutumlarında gösterdikleri değişiklikler karşısında çocuğuna karşı nasıl bir tavır takınması gerektiği konusunda veliler bilgilendiriliyor. Bu bölümde "kaygı", "okul başarısızlığı", "okulda zorbalık ve şiddet" gibi "sorun" olarak nitelendirilebilecek senaryolar ve bu senaryolara ilişkin çözüm önerilerine yer veriliyor.
Erdoğan, konuya ilişkin yaptığı açıklamada, okulun çocuğa istenilen davranışları tek başına kazandırmasının yeterli olmadığını belirterek, "Davranışların önemli bir kısmı ailenin katkısı ile oluşur. Aile katılımı, çocuğun okul başarısına etki eden en önemli etmenlerdenbiridir" dedi. Ailenin okulla işbirliğine girerek çocuğunun okulda hangi derste hangikonuları öğrendiği, bu amaçla ne tür etkinlikler gerçekleştirdiği, bunları evde nasıl tamamlaması gerektiği gibi konularda yardımcı olmasının mümkün olduğunu anlatan Erdoğan, şunları kaydetti:
"Çocuklarımızın okul başarılarının sağlanması için anne babaların da hep bir arayış içinde olduğu gerçektir. Kılavuzu bu bilinçle hazırladık. Kılavuzla birlikte okullarda gerçekleştirilen bire bir öğretmen-veli görüşmeleri daha anlamlı hale gelecektir. Veliler çocuklarının eğitimini sağlayan okul programları hakkında daha bilinçli olacaklardır. Bu sayedeokullarda velilere yönelik olarak yapılan hizmet içi eğitim çalışmalarındaki içerik tıkanması aşılmış olacaktır."Veli Kılavuzunun, çocuğunun eğitim ve öğretim sürecine aktif olarak katılmak isteyen veliler için adeta bir "yol haritası" işlevi göreceğini ifade eden Erdoğan, "Böylece veliler de bir anlamda öğretmen olacaklardır" dedi.