İmdada tekstil sanayicisi yetişti

00:0021/09/2006, Perşembe
G: 21/09/2006, Perşembe
Yeni Şafak
İmdada tekstil sanayicisi yetişti
İmdada tekstil sanayicisi yetişti

Güneydoğu'da Adıyaman'da 1,5 yıl önce tekstil sektöründe başlatılan kümelenme projesi ile şehirdeki istihdam patladı. 400 milyon dolarlık teşvik yatırımı çeken Adıyaman'da 5 bin kişi iş sahibi oldu

Doğu ve Güneydoğu'da ilk olarak Adıyaman'da 1,5 yıl önce tekstil sektöründe başlatılan 'kümelenme projesi' ile şehirdeki istihdam adeta patladı. 400 milyon dolarlık teşvik yatırımı çeken Adıyaman'da 5 bin kişi iş sahibi oldu. 5084 sayılı kanudaki değişiklik ile tekstil işçilerinin SSK primlerini devlet yatırınca bölgedeki kayıtlı işçi sayısı yüzde 99'lara ulaşırken, enerji indirimleri, orga-nize sanayi bölgelerinde ücretsiz alan tahsisi ve GAP Girişimci Destekleme Fonu sayesinde tekstil sektöründe hızlı bir gelişim kaydetti. Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği( TGSD)'nin öncülüğünde Güneydoğu'ya gerçekleştirdiğimiz tekstil gezisi ile Güneydoğu'nun hızlı gelişimine tanık olduk.

MAYINLAR TEMİZLENSİN

Güneydoğu'da yaptıkları yatırımlarda diğer bölgelere oranla 2-3 kat daha fazla randıman aldıklarını söyleyen tekstil sanayicileri tek kâbusları Çin'le artık fiyat konusunda rekabet edemeyeceklerini anlayınca, yeni bir alana yönelmiş. Kalite ve tasarım zenginliğini önceleyen üretime ağırlık verir olmuş. Hatta organik tekstile yönelip, Çin'e bile ürün satmaya başlamışlar. Teşviklerden oldukça memnun görünen Güneydoğu'lu tekstil sanayicilerinin yöneticilerden bir istekleri daha var: "Mayınlı arazilerin temizlenip, organik pamuk tarımı için açılması."

GELECEK TASARIMDA

Çin tehdidine karşı tasarımcıların adeta seradaki bir bitki gibi yetiştirilmesi gerektiğini vurgulayan tekstilciler "yakında bu alanda kalifiye eleman eksikliği tehlikesi baş gösterecek" şeklinde konuşuyorlar.

MARKALAR İTALYANCA

Tasarım ve kalite konusunda İtalya'yı rakip olarak seçen tekstilciler, markalaşma yolunda ilerlerken İtalyan markalarını çağrıştıracak isimler seçtikleri gözden kaçmıyor. Mesela Kahramanmaraş Atlas Giyim AŞ tarafından yıllık 280 bin adet üretilen gömlek markasının adı Piserro. Bu markanın sloganı da markanın Akdenizli olmasının çağrıştırır nitelikte: "Akdeniz şıklığından dünya markasına.... "

5 BİN KİŞİYE İSTİHDAM

TGSD gezisi kapsamında düzenlenen konferanslar dizisinde Türk tekstil sektörü üzerine konuşan Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Türkiye Konfeksiyon ve Hazır Giyim Sanayicileri Meclisi Başkanı Umut Oran, 1,5 yıl önce Adıyaman'da başlatılan kümelenme projesi sayesinde 5 bin kişiye istihdam sağlandığını kaydetti.

ADIYAMAN HELVASI

Adıyaman'da oluşturulan teksil ve hazır giyim kümelenme modelinin tüm sektörlere yaygınlaştırılabileceğini belirten Oran sözlerine şöyle devam etti: "Adıyaman'dan başlayan silkinme hamlesine tüm Doğu ve Güney Doğu Anadolu'nun ihtiyacı var. Pamuktan ipliğe, kumaştan konfeksiyon üretimine tedarik zincirinin tüm halkaları bu kümelenmede yer aldı. Demek ki elimizde un, yağ, şeker var.

Bu bölgenin de bu helvaya ihtiyacı var"


Bölge tekstilcileri panelde buluştu

Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği'nin Güneydoğu Anadolu'ya yaptığı tekstil gezisinde çeşitli konferans ve forumlar düzenlendi. Adıyaman merkezli, Güneydoğu Anadolu Tekstil Kümelenme Projesi'nin masaya yatırıldığı forum ve konferanslara Adıyaman, Gaziantep, Malatya, İstanbul ve Kahramanmaraş'tan çok sayıda sanayici ve sektör temsilcileri katıldı.


İtalya'nın tahtına adayız

Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği( TGSD) Başkanı Aynur Bektaş, Türkiye'nin ürettiği yüksek katma değerli ürün ve marka değer- leriyle dünya hazır giyim sektöründe İtalya'nın tahtını elinden alabilecek tek ülke olduğunu söyledi. Sektörünün toplam istihdamın ve sanayi üretimin yüzde 20'sini, ihracatın da yüzde 25'ini oluşturduğu- nu kaydeden Bektaş şöyle devam etti: "Sektör sanayileşme, teknoloji geliştirme, markalaşma, yurtdışında aktif pazarlama, daha büyük ölçeklere ulaşma, yabancılar ile ortaklık gibi girişimler ile 2010 yılına kadar farklı bir rekabet alanına geçiş yapacaktır."

Bektaş, rekabette farklı olabilmek için yapılması gerekenleri de şu şekilde sıraladı: "Aktif pazarlamaya geçiş, üretim niteliğinde gelişme, yatırımların nitelik değişimi, işgücü niteliğinde değişim, firmalar arası işbirliğinde genişleme, moda kenti İstanbul, üretim merkezi Anadolu, sosyal sorumluluk bilincinin yükselmesi."


GAP- GİDEM projesine 13.5 milyon dolar destek

GAP Bölgesi'ndeki girişimciliğin geliştirilmesi amacıyla 2002'de tamamlanan GİDEM (Girişimci Destekleme Merkezi) nin çalışmaları hakkında bilgi veren GAP-GİDEM Proje Koordinatörü Meral Sayın, Adıyaman, Diyarbakır, Mardin ve Şanlıurfa'da açtıkları GİDEM ofisleriyle 2 bin 78 girişimciye ulaşarak danışmanlık hizmeti verdiklerini bildirdi. GAP-GİDEM projesi kapsamında bugüne kadar 13,5 milyon Euro proje desteği sağladıklarını kaydeden Meral Sayın, amaçlarının Güneydoğu Anadolu bölgesindeki işletmelerin rekabet gü- cünü artırmak olduğunu vurguladı.


Ortadoğu'nun moda merkezi Adıyaman

Forumun bir diğer konuşmacısı Adıyaman Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Zafer Ersoy ise, kümelenme çalışması projesine 1,5 yıl önce başladıklarını hatırlatarak, bu sayede Ortadoğu'nun moda ve üğretim merkezi olma yolunda hızla ilerlediklerini söyledi. Ersoy şöyle konuştu: "Ürünlerimiz İran, Irak ve Suriye'ye Almanya üzerinden gidiyordu. 5 ay içinde Ortadoğu'daki ülkelerden ithalatçıları buraya getirip ürünlerimizi ve kalitemizi tanıtacağız. Teşvikten sonra 400 milyon dolarlık yatırım yapıldı. 35 yatırımcı daha Adıyaman'a yatırım yapmak istiyor. Adıyaman'daki üretimin yüzde 90'ı ihraç ediliyor."