200 milyon mesaj attık 24 milyon $ kazandırdık

Aa
00:0022/12/2007, Cumartesi
G: 22/12/2007, Cumartesi
Yeni Şafak
200 milyon mesaj attık 24 milyon $ kazandırdık
200 milyon mesaj attık 24 milyon $ kazandırdık

Türk halkı bayram ve özel günleri artık kısa mesajla kutluyor. Abonelerin sadece bayramlardaki mesajlaşma sayısı günde 200 milyon adet, bunun için ödedikleri tutar ise 24 milyon dolar. Normal günlerde ise 45-60 milyon mesaj gönderiliyor

İletişim teknolojilerinin gelişmesi ve cep telefonlarının yaygınlaşmasıyla birlikte, eskiden bayramlar, yılbaşıları ve kandiller gibi özel günlerde vatandaşlar birbirlerine bayram kartları ve mektuplar atarken, bunun yerini çoğunlukla cep telefonu mesajları aldı.

Türkiye'de bulunan 60 milyon cep telefonu hattından, bayram ve özel günlerde abonelerin birbirlerine gönderdikleri SMS (cep telefonu mesajları) sayısı 200 milyon gibi rekor bir sayıya ulaşırken, bunun için ödedikleri tutar ise 24 milyon doları buluyor. Normal günlerde ise abonelerin yolladığı SMS sayısı ise 45 ile 60 milyon adet arasında değişirken, bunun için ödedikleri tutar da günlük 5.4 milyon dolardan başlayarak, 7.2 milyon dolara kadar yükselebiliyor. Türkiye'de 1987 yılında kurulan ve 1994 yılından beri telekomünikasyon piyasasında bulunan iletişim şirketi Teleses'in Yönetim Kurulu Başkanı Recep Uzelli, bayramlarda ve özel günlerde yaşanan SMS trafiği ile ilgili çarpıcı bilgiler verdi.Uzelli,enformasyon teknolojisi araştırma ve danışmanlık şirketi Gartner'in araştırmalarına göre, 2007 yılında GSM operatörlerinin dünyada atılan toplam 2,3 trilyon adet SMS karşılığında, 52 milyar dolar gelir elde edileceğini hesaplandığını, 2008 yılında ise bu rakamın 64 milyar dolara ulaşmasının beklendiğini bildirdi.

TÜRKİYE, GÜNDE 60 MİLYON KISA MESAJ GÖNDERİYOR

Türkiye'de ise bu konuda kesin bilgiler bulunmamakla birlikte Teleses'in hesaplamalarına göre, şu anda tüm operatörlerden günlük olarak yaklaşık 45 ila 60 milyon adet SMS atıldığını belirten Uzelli, "Bu da ortalama günlük abone başı 1 SMS'e denk gelir. Yaklaşık SMS fiyatı 0,12 dolar olarak düşünülürse, günlük SMS pazarı 5,4 milyon dolar ile 7,2 milyon dolar arasında değişmekte. Bu da yıllık yaklaşık 2,2 milyar dolarlık bir pazara tekabül ediyor. Yani Türkiye, Dünya SMS pazarının yaklaşık yüzde 4,2'sini oluşturuyor. Diğer taraftan Türkiye'de, bayram, kandil veya yılbaşı gibi özel günlerde tüm GSM operatörlerinden günlük atılan SMS miktarı 200 milyon adete kadar çıkıyor. Bu da günlük 24 milyon dolarlık bir meblağa ulaşılması anlamına geliyor" diye konuştu.


Türkiye GSM pazarının yüzde 59'u Turkcell'in

Teleses'in, Turkcell'in çözüm ortağı olduğunu hatırlatan Uzelli, Turkcell'in Türkiye'deki pazar payına ilişkin de bilgiler verdi. Türkiye'deki 60 milyon abonenin yüzde 59'unu Turkcell'in elinde tuttuğunu bildiren Uzelli, diğer GSM operatörlerinden Vodaphone'un İngiltere'deki şirket merkezinin açıklamasına göre, söz konusu şirketin Türkiye'deki pazar payının yüzde 25 olduğunu kaydetti. Uzelli, "Buna göre Avea'nın Pazar payı yüzde 16" dedi. Uzelli, Türkiye'deki sadece Turkcell abonelerinin günlük ortalama 25 ile 30 milyon arasında SMS attığını, bu sayının bayram ve özel günlerde günde 100 milyon adete ulaştığını anlattı.


Türk halkı kontörle konuşuyor

Türkiye'de bulunan 60 milyon GSM abonesinin yüzde 85'inin kontörlü konuşmayı tercih ettiğini anlatan Uzelli, geriye kalan yüzde 15'in ise faturalı konuştuğunu bildirdi. Uzelli, GSM pazarının yüzde 59'unu elinde bulunduran Turkcell'in 2007 Eylül sonu itibariyle sahip olduğu 34,8 milyon abonenin 28,5 milyonunun kontörle, geriye kalan 6,3 milyon abonenin ise faturalı hattan konuşmayı tercih ettiğini söyledi. Uzelli, şunları kaydetti: "Turkcell operatörü kullanıcılarının normal zamanlarda attığı günlük 30 milyon SMS'in toplam ekonomik büyüklüğü yaklaşık olarak 3,6 milyon dolar. Bayramlarda 100 milyon adetlere çıkan günlük SMS'in toplam mali büyüklüğü ise 12 milyon $.