Anadolu liseleri ve kolej sınavlarına hazırlanan ilköğretim okulu öğrencilerinde, yoğun stresten kaynaklanan "konsantrasyon zorluğu, karar verme güçlüğü, unutkanlık ve öğrenileni kullanamama" gibi sorunların yoğun olarak görüldüğü bildirildi.
Kocaeli Üniversitesi (KOÜ) Tıp Fakültesi Araştırma ve Uygulama HastanesiÇocuk Ruh Sağlığı Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Özlem YıldızÖç, yaptığı açıklamada, özellikle ilköğretim okulu 8.sınıf öğrencilerinde, sınav günü yaklaştıkça sorunların da ortaya çıkmaya başladığını söyledi. Hem okula hem de dersanelere giden ilkokul öğrencilerinin, yoğun vegerilimli bir çalışma ortamına sürüklendiğini ifade eden Öç, "heyecan ve kaygının" deneme sınavları ve ailenin baskısıyla sürekli gündemdetutulduğunu belirtti.Ortaöğretim Kurumları Sınavı'nın (OKS) yaklaşmasıyla öğrencilerde,"başarılı olamayacağım", "sınavı kazanamazsam annemin babamın yüzünenasıl bakarım" ve "yüksek puan alamazsam rezil olurum" gibi kaygılarortaya çıktığını bildiren Öç, bu düşüncelerin çalışmayıkolaylaştırmadığını tam tersine çalışmayı engellediğini ifade etti.Annelerin, babaların, komşuların, öğretmenlerin ve birçok kişinin çocuktan beklentisinin, çocuğa çok fazla geldiğini vurgulayan Öç, şöyle devam etti:
"Sınav zamanı yaklaştıkça öğrenciler bu beklentileri olduğundan çokdaha yoğun algılarlar. Duygusal yük karamsarlık ve bıkkınlığa yol açar.Bu duyguların zaman zaman yaşanması normaldir. Bazı öğrencilerümitsizliğe kapılır, kendilerini çaresiz ve güçsüz hisseder, çalışmayıve mücadeleyi bırakırlar.Bunun sonucunda, sınavlara hazırlanan ilköğretim okulu öğrencilerindeyoğun stresten kaynaklanan konsantrasyon zorluğu, karar verme güçlüğü,unutkanlık ve öğrenileni kullanamama gibi psikolojik sorunlar ortayaçıkıyor. Aslında kaygı duygusu insan bedeni için yararlıdır. Sınavsırasında heyecanlanmak normaldir. Heyecan, panik ve yoğun kaygıya dönüştürülmemeli."
Öç, sınav kaygısını azaltmak için, gevşeme egzersizlerinin, düşüncebiçiminin düzenlenmesi gerektiğini bildirdi. Öç, şunları kaydetti:
"Sınav kaygısı yaşayan öğrenci, düzenli ağır, derin, sessiz nefes alıp vermeli, fizik egzersizleri yapmalı. Olay, düşünce, davranış ve duygu birbiri ile bağlantılı olduğu için düşünce biçimi düzenlenmeli. Örneğin, sınav kağıdı önünde olan çocuk, 'bu sorular çok zor hiç birisiniyapamayacağım, bittim ben' düşüncesine kapılır. Kaygı, korku, çaresizlikduygusu içinde olan çocukta, başlayamama, terleme, titreme gibi sorunlarortaya çıkar. Bu da başarısızlığa yol açar.Başarılı olunması için, 'bu sorular çok zor ama bir yerden başlamalıyımve en azından bildiklerimi yapmalıyım' düşüncesiyle hareket edilmeli.Kendine güvenmeli. Sınav öncesinde geçmiş başarısızlıklar değil, gösterilen başarılar düşünmeli. (sınavı kazanmalıyım) düşüncesinin,(sınavı kazanmak istiyorum) düşüncesine dönüşmesi sağlanmalı."