İSPARK üç yıl gibi kısa bir sürede İstanbul'daki otopark anlayışını baştanbaşa değiştirdi. 2009 yılında İstanbul'un dört bir yanında yeni nesil otomatik kat otoparklarını hizmete açmaya hazırlanan İSPARK, şehir trafiğini rahatlatacak 'Park et devam et' projesiyle sürücüleri toplu taşımaya yönlendirecek
İstanbul trafiğini çekilmez bir hale getiren, şehir içinde otomobille seyahat etmeyi eziyete dönüştüren park sorunu, üç yıl önce Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş'ın girişimleriyle kurulan İstanbul Otopark İşletmeleri Ticaret A.Ş. İSPARK'ın organizasyonlarıyla büyük ölçüde aşıldı. İstanbul emniyeti ve zabıtasının yardımlarıyla şehrin tüm kaldırımlarını kuşatan ve İstanbul halkının can güvenliğini dahi tehdit eden otopark mafyasını yüzde 100'e yakın bir oranda tasfiye eden İSPARK yönetimi, birbiri ardına geliştirdiği otopark projeleriyle araç park etmeyi keyfe dönüştürüyor. İstanbul'da 9 otopark inşaatı başlatan, otoparklarda eğitimli personeliyle son teknoloji ürünlerini kullanarak hizmet veren İSPARK'ın Genel Müdürü Kadir Gurbetçi, yeni dönem projelerini anlattı.
İstanbul'da 2 milyon 700 bin aracın bulunduğunu belirten Gurbetçi, trafik sorununun çözümünde İSPARK'ın işlevini şöyle anlatıyor: "Bizim temel kuruluş felsefemiz şudur: Trafiğin akışını düzene sokmak, kaldırımlarda uzun süre kalmaya mani olmak, halkımızı rahatsız eden niteliksiz işletmecilik denen değnekçiliği bitirmek, kat otoparkları, yeraltı otoparkları yapmak suretiyle trafiğin akışına katkı sağlamak." Yakın geçmişte kaldırımlarda karanlık bazı kimselerin değnekçi adı altında cirit attığını İstanbul halkını adeta haraca kestiğini hatırlatan Gurbetçi, İSPARK'ın göreve gelmesiyle öncelikli olarak personel eğitimine önem verdiklerini belirterek şunları söyledi: "Şu anda bin 520 personelimiz var. Bu personelin 400'e yakınını vaktiyle bu işi yapanlardan topladık. 3 yıldan beri 70'e yakın ders verdik. Bu derslerde adabı muaşeret, iletişim, hitap etme, İstanbul ne demektir, 2010 Kültür Başkenti ne demektir. Park ne demektir, park yönetimi olmadan trafik yönetimi olur mu gibi konuları anlatıyoruz. Park görevlilerinin 'abi, abla, dayı, teyze' gibi hitaplar kullanması yasak. Sakız çiğnemek, sigara içmek yasak. Büyükşehir Belediyesi'ni temsil edecek bir formatta düzenleme yapıyoruz. Çalışan arkadaşlarımızı, profesörlerle, akademisyenlerle bir araya getirerek kent kültürü konusunda eğitiyoruz. Uzak Doğu'da ve Avrupa'da otoparkları araştırdık, inceledik. Bunlarla ilgili hem İTÜ'ye hem Sabancı Üniversitesi'ne görüş sunuyoruz. Makaleler yayınlatıyoruz. Birçok bültende görüşümüze başvuruluyor."
İSPARK'ın otoparkçılığı gelişigüzel bir iş olmaktan kurtardığını belirten Gurbetçi, bu alanda bilimsel tarzda incelemeler yaptıklarını, otopark alanında her türü bilginin bulunduğu bir veri tabanı oluşturarak bu işin standartlarını belirmeye çalıştıklarını söylüyor. Otoparkın şehir kültürü oluşturmada önemli bir aşama olduğunu söyleyen Gurbetçi sözlerini şöyle sürdürdü: "Bizim hedefimiz otoparkçılıkla ilgili her türlü bilgiye ulaşabilecek bir veritabanı oluşturmak. Otoparkçının el kitabını hazırlıyoruz. İstanbul'da yüzde 20'si sürücü hatalarından kaynaklanan bir trafik sıkışıklığı var. Diğer yandan sürücülere yönelik çalışmalar da yapıyoruz. Bir kilometrelik bir alanda yapılan bir istatistik çalışmasında bir aracın sık şerit değiştirmesi halinde ortalama 15 aracın frene basmasına sebep olduğu görüldü. Biz bunun için sürücü hatalarını en aza indirecek, şehirli olma kültürünü yerleştirecek kitaplar da hazırlıyoruz. Otoparkçılığı bir meslek olarak algılıyoruz. Bize 12 bine yakın müracaat var. Sınav yapıp 25 sual soruyoruz. 60 puan alırsanız mülakata giriyorsunuz. Arkasından 5 gün İSMEK'in eğitimine giriyorsunuz. Biz nitelikli insanlar çalıştırma iddiasındayız."
Kendi alanlarında akademisyenlerle sık sık görüştüklerini belirten Gurbetçi, Bahçeşehir Üniversitesi'nde Karayolları Yönetimi adında bir bölüm kurulacağını kendisinin de bu bölümde otopark konusunda ders vereceğini söyledi.
İSPARK'ın en dikkat çekici çalışmalarından biri otoparklar için uygulanan farklı fiyat politikası. İstanbul'da trafik sorununa çözüm bulmak için Büyükşehir Belediyesi tarafından dev ulaşım projeleri hazırlandığını belirten Kadir Gurbetçi, yeni bir otopark anlayışıyla dev projelerin tamamlayıcısı olmak istediklerini bu amaçla "Park et devam et" adlı bir proje geliştirdiklerini söyledi. Gurbetçi projeyi şöyle tarif etti: "Biz yollardan kat otoparklara geçişi hedefliyoruz. O yüzden yolları pahalı yapıyoruz ki caydırıcı olsun. İnsanlar kapalı kat otaparklarını tercih etsinler ve yollar açılsın. Diğer yandan deniz ulaşımına yakın otoparkları genelde üç lira yapıyoruz. Kartal, Yenikapı, Bostancı, Kadıköy'deki İDO iskelelerine yakın otoparkların fiyatları uygun. 3 lira gün boyu fiyat. Burada amaç şu: 'Aracını bana emanet et, denizi kullan' Buna 'park et devam et' diyoruz. Bunun dışında tarihi yarımada dediğimiz bölgede farklı bir fiyat politikamız var. Burada dört tane toplu taşıt seçeneği sunuluyor. Eminönü bölgesinde İDO var, tramvay var, metro var, otobüs var. Üstüne üstlük uygun açık ve kat otoparklar var. Yol üstü otoparklar da var ama siz Sirkeci'de garın önüne, Mısır Çarşısı'nın girişine gelip akşama kadar 5 liraya kalmayı düşünürseniz bunu asla bulamazsınız. Orada yüksek fiyatla caydırıcılık yapıyoruz. Çünkü uygun yerler varken tarihi noktalarda siz uzun süre park etmenize izin vermek doğru değil."
İstanbul'da otopark deyince akla kara suratlı kapkaranlık ve çirkin binaların geldiğini belirten Gurbetçi, İstanbul genelinde 9 otopark inşaatına başladıklarını bu otoparkların tümünün 2009 yılında kullanıma açılacağını söyledi. Cihangir'de yaptıkları otomatik otoparkın son teknolojiyle donatıldığını söyleyen Gurbetçi, bu otoparkların kimilerinin yer altına yapıldığını kimilerinin de yer üstünde olacağını belirterek yeni otoparkların çok amaçlı inşaa edildiğini söyledi. Binaların giriş katları otopark olarak kullanılırken, bir üst katında fitness salonu onun üzerinde fuaye ve en üst katlarda da yeşil alanların bulunacağını söyledi. Yeni otoparklarla İstanbul'da otoparkçılığın görünümünü değiştireceklerini belirten Gurbetçi, Bakırköy'de 2, Merter'de 1 Şişli'de 2, Beşiktaş'ta 1, Maltepe'de 1 Ümraniye'de 1 tane olmak üzere inşaa edecekleri tüm otoparkların tam ve yarı otomatik şekilde tasarlandığını, Şişli'de yapılacak otoparklardan birinin 90 metrelik bir kule olacağını söyledi.
İSPARK'ın projelendirdiği otopark ücretini mobil ödeme sisteminin İstanbul'da Fransız ve ABD'li yerel yöneticiler tarafından izlendiğini ve yabancı belediyecilerin hayran kaldığını belirten Gurbetçi, dünyada çok az kentte böyle sistemin kullanıldığını belirtti. Mobil ödeme Turkcell Mobil Ödeme hizmetiyle, telefon aboneleri, bozuk paraya gerek kalmadan otopark ücretini cep telefonu ile ödeyebilmesi anlamına geliyor. Müşteri, aracının plakasını ve telefon numarasını bir kereye mahsus olmak üzere kısa mesaj ile sisteme kayıt edecek. Müşteri cep telefonuna 'kayit' yazıp boşluk bırakarak plakasını yazıp 7275'e göndererek kayıt olabilecek ve ardından 'İspark Mobil Ödeme işlemi için kayıt işleminiz başarı ile yapılmıştır' şeklinde bilgilendirme mesajları alacak. Müşteri, yol üstü otoparka geldiğinde, üzerinde park bilgilerinin bulunduğu tabeladan park kodunu öğrenerek numara hanesine '7275', mesaj hanesine de otopark kodunu yazarak SMS ile gönderecek. Sistem tarafından müşteriye park ücretinin alındığı, lokasyonu, süreyi ve tutarı içeren bilgilendirme mesajı gönderilecek. Atılan tüm mesajlar 1 SMS ücreti ile ücretlendirilecek ve park ücreti kullanıcısının telefon faturasına İspark otopark hizmet bedeli şeklinde yansıtılacak.