Domates krizinin üreticiye Faturası 200 milyon YTL

Cihan
00:0022/06/2008, Pazar
G: 22/06/2008, Pazar
Yeni Şafak
Domates krizinin üreticiye Faturası 200 milyon YTL
Domates krizinin üreticiye Faturası 200 milyon YTL

Rusya'ya sebze ihracatının durmasının tarım sektörüne büyük darbe vurduğu belirtildi. Antalya Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Kemal Özgen, bu dönemde domates fiyatının olması gerekenden 30 kuruş düşük olmasının üreticinin 200 milyon YTL kayba uğraması anlamına geldiğini ifade etti.

Antalya Ticaret ve Sanayi Odası (ATSO) Başkanı Kemal Özgen, Rusya'ya sebze ihracatının durmasının tarım sektörüne büyük darbe vurduğunu söyledi. Özgen, bu dönemde domates fiyatının olması gerekenden 30 kuruş düşük olmasının üreticinin 200 milyon YTL kayba uğraması anlamına geldiğini belirtti. Sorunun Rusya'nın kendi üretimini desteklemek için tarife dışı ticaret engeli koymasından kaynaklandığını savunan Özgen, "Aslında bu dönemde bunu beklemek, hazırlıklı olmak ve buna göre tedbir almak gerekir. Bizim Antalya olarak bir zayıflığımız az sayıda ürüne ve az sayıda pazara bağımlı olmamızdır." dedi.

Haziran Ayı Meclis Toplantısı'nda konuşan Başkan Kemal Özgen, Rusya'yla yaşanan domates krizini değerlendirdi. Tarımda domatesin ana ürün olduğunu ifade eden Özgen, Rusya'nın tarım ve turizmde önemli bir pazar olduğuna dikkat çekti. Antalya'nın genel olarak Almanya ve Rusya pazarlarına çok bağımlı olduğuna işaret eden ATSO Başkanı, "Bu nedenle bu pazarlardaki değişikliklere karşı bir erken uyarı sistemine ihtiyaç vardır. Bu konularda büyükelçilik ve ticaret müşavirliklerimiz daha aktif çalışmaları gerekmektedir." diye konuştu.


RUSYA ÇOK ÖNEMLİ BİR PAZAR

ATSO Meclis Üyesi ve Güneşler Gıda Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Güneş de, sektör adına yaptığı konuşmada, Türkiye genelinde 2007 yılında 1,478 milyar dolarlık yaş meyve sebze ihracatı gerçekleştirildiğini, bunun için de Rusya Federasyonu'nun yüzde 34'lük payla ilk sırada yer aldığını söyledi. Rusya'nın 142 milyonluk nüfusuyla dünyanın önemli pazarlarından bir olduğunu vurgulayan Güneş, bunu şöyle anlattı: "Her gelir gurubundan tüketicinin olduğu Rusya'nın talepleri çok geniş bir ürün yelpazesini kapsamaktadır. Söz konusu durum, diğer pazarlarda ihracat imkanı sınırlı olan ürünlerimiz açısından da büyük bir potansiyel yaratmaktadır. Bu çerçevede, zor şartlarda kazanılmış Rusya pazarının muhafaza edilmesi, ihracattaki artış hızının kesilmemesi ve komşu ülke olmamız avantajının iki ülke arasındaki ticarete de yansıtılabilmesi için firmalarımız her türlü çabayı göstermektedir."


KRİZ NASIL ÇÖZÜLÜR?

-Rusya ile Türkiye izlenebilirlik konusunda karşılıklı olarak anlaşma yapmalı.

-Rusya'nın uyguladığı Maksimum Rezidü (kalıntı) Limit (MRL) değerleri harmonize edilerek AB standartları ile uyumu sağlanmalı.

-Tarım ve Köyişleri Bakanlığı'nın yayınladığı son genelge uygulanabilir hale getirilmeli.

- Zirai danışmanlık sistemi desteklenmeli ve her üreticinin faydalanması sağlanmalı.

-Mevcut seralar teknik bakımdan rehabilite edilmeli.

-Yurtiçinde tüketicilere yanlış bilgi verilmemeli. Herkes uzman olmamalı.

-Rusya'ya ihracatta soğuk zincir kırılmadan sevkiyat yapılması için destek verilmeli.

-İhracatta kusurlu bulunan firmalar 'hızlı alarm' listelerine alınmalı ve yaptıkları işler kontrol edilmeli.