Casus uçak mı açık hedef mi

00:005/12/2008, Cuma
G: 5/12/2008, Cuma
Yeni Şafak
Casus uçak mı açık hedef mi
Casus uçak mı açık hedef mi

İsrail'den alımına karar verilen 'Heron'ların ikisi TSK'ya teslim edildi. Ancak İsrailli konsorsiyum, şartnamede bulunmasına karşın 'Heron'ları Aselsan'ın 120 kg ağırlığındaki görüntüleme ve nişangah sistemiyle 30 bin feet irtifayla uçurmayı sağlayamadı.

İsrail, Türk Silahlı Kuvvetleri için ürettiği toplam 10 Heron insansız hava aracından 2'sini teslim etti. Ancak 'Heron'ların üzerine Aselsan'ın ürettiği Aselflir termal görüntüleme sisteminin entegre edilmesi sorun yarattı.

24 SAAT UÇMASI MÜMKÜN DEĞİL

2004'te ihaleye çıkan Savunma Sanayi Müsteşarlığı TSK için orta irtifada görev yapacak MALE tipi 10 adet İnsansız Hava Aracı ısmarlamıştı. İhaleyi ASELSAN'ın 120 kilogram ağırlığındaki ASLEFLİR300 gözlem podu ile uçmayı kabul eden İsrail İUP konsorsiyumu kazanmıştı. İUP, bütün çabalarına rağmen İHA'ları ihale şartnamesine uygun hale getiremedi. 30 bin feet (yaklaşık 10 kilometre) irtifaya yükselmesi ve 24 saat uçması gereken İHA'lar bu yeteneğe ulaşamadı. Haziran 2008'de yapılan denemelerden birinde bir İHA motor yakınca geliştirme çalışmaları da sekteye uğradı. İsrail, bu şekilde geçici kabulünün yapılmasını ve İHA'ların daha sonra geliştirilmesini istedi. Türkiye'nin istihbaratta daha fazla gecikme yaşamaması için İsrail'in formülüne sıcak bakılınca ilk iki İHA, 30 Kasım'da Batman'a geldi. İHA'larla ilgili uçuş eğitimi ve kontrol istasyonunun kurulumuna başlandı. İHA'ların haftaya uçuşa başlaması bekleniyor.

İsrail'in kendi ürettiği benzer sistemlerin ağırlığı 60 - 70 kilogram iken, Aselsan'ın ürettiği sistemlerin ağırlığı yaklaşık 120 kilograma ulaştı. Bu durum 'Heron'ların 30 bin feet olması gereken irtifasını 24 bin feete düşürdü. Bu da büyük sorun yaratıyor. Çünkü alçak menzilde uçuş, 'Heron'ların düşman tarafından daha kolay tespit edilebilmesine neden olurken, aynı zamanda daha fazla yakıt sarfiyatı, daha kısa menzil, havada kalış süresinde kısalma ve daha küçük bir alanın gözetlenebilmesi anlamına geliyor.

SORUMLULUK HAVA KUVVETLERİNİN

'Heron'ların 4'ü Kara Kuvvetleri, 4'ü Hava Kuvvetleri, 2'si ise Deniz Kuvvetleri için üretiliyor. Genelkurmay Başkanlığı emri doğrultusunda, 'Heron'ların tamamının uçurulması sorumluluğu ise Hava Kuvvetleri'nde bulunuyor. Bu nedenle nihai testleri Hava Kuvvetleri yapacak. Ancak Hava Kuvvetleri de 'Heron'lara yönelik bazı "soru işaretleri" taşıyor.


Bu yükseklikte Heron tespit edilir

Güneydoğu dağları genellikle 3 kilometre yükseklikte olduğu için PKK'nın olması gerekenden alçakta uçan Heron'u tespiti kolay olacak. Bu da düşürülme riskini getirecek. Uçma menzili gözlem için amaçlanandan daha kısa olacak. Uzmanlar, 10 kilometre irtifaya yükselemeyen İHA'nın görevini amaçlanan şekilde yapamayacağını savunuyorlar. İHA üzerindeki gözlem podundan da tam olarak yararlanılamayacak. Güneydoğu'nun dağlık yapısı nedeniyle görüş açısı kısıtlı olacak.