Salgında sürdürülebilir eğitim kazanımları

Kitlesel göçler, depremler, yangınlar, salgınlar, savaşlar; değişimlerin ve dönüşümlerin de sebepleridir. Daha çok olumsuz sonuçlarıyla bildiğimiz bu olaylar, süreçte edinilen tutum ve davranışlar ile sonuçlardan çıkarılan derslere bağlı olarak bazı olumlu değişimlere kapı aralayabilmektedir...

Salgında sürdürülebilir eğitim kazanımları

EROL ERDOĞAN/SOSYOLOG - YAZAR

Kitlesel göçler, depremler, yangınlar, salgınlar, savaşlar; değişimlerin ve dönüşümlerin de sebepleridir. Daha çok olumsuz sonuçlarıyla bildiğimiz bu olaylar, süreçte edinilen tutum ve davranışlar ile sonuçlardan çıkarılan derslere bağlı olarak bazı olumlu değişimlere kapı aralayabilmektedir. Risklerin imkân barındırması, bir musibetin bin nasihatten yeğ olması, her zorlukla beraber kolaylıkların bulunması, kötü komşunun insanı ev sahibi yapması gibi kabuller de, kötü süreçlerin bazı iyileşmelere vesile olabileceğini anlatmaktadır.

Mart 2020’den itibaren Covid19 etkisinde olan Türkiye’de süreçten en çok etkilenen alanlardan biri eğitim oldu. Aylarca yüz yüze eğitim yapılamadığı gibi bazı öğrenciler bir buçuk yıl öğretmen yüzü görmedi, dolayısıyla uygulama gerektiren alanlarda atölyeler ve stajlar yapılamadı. Salgının olumsuz etkileri konuşulmaya ve raporlar yayınlanmaya devam ediliyor.

Ben bu yazımda, çok sayıda olumsuz ve yıkıcı etkisinin yanısıra sürecin olumlu bazı değişimlere de yol açtığı gerçeğinden hareketle, salgın dönemindeki olumlu bazı kazanımların eğitimde sürdürülebilirliği üzerine görüşlerimi paylaşacağım.

UZAKTAN EĞİTİMDE ALINAN MESAFE GELİŞTİRİLMELİ

Temizlik, salgından korunmanın temel şartı olduğu için, Covid19 süresince toplumun temizlik duyarlılığı olağanüstü arttı, okullarda temizliği sağlamaya dönük yeni mekanizmalar ve kurallar geliştirildi. Salgın şartlarında edindiğimiz daha temiz okul hassasiyetimizi korumalıyız.

AİLE BİRLİKTELİĞİNDEKİ FARKINDALIK SÜRDÜRÜLMELİ

Salgın döneminde gıdanın doğal, taze ve temiz olanına ilgi arttı. Salgından korunma amaçlı ortaya çıkan bu eğilim toplumsal kültüre dönüşmeli ve mevzuata yansımalıdır. Aileler çocuklarının eğitim süresince beslenmelerine özen göstermeli, okul ve yurtlardaki lezzet sistemleri sağlıklı ve doğal beslenme açısından daha nitelikli hâle getirilmelidir.

Salgın boyunca “mesafe” kuralı gereği sevdiklerimizin uzağında durduk, dostlarımıza sarılamadık, arkadaşlarımızla tokalaşamadık. Bunlar bizi eksilten ve yalnızlaştıran tedbirler oldu. Salgından kurtuldukça yakınlaşacağız, tokalaşacağız, sarılacağız. Salgın döneminde, bu olumsuzlukların yanı sıra toplu taşımadaki yolculuklarımızdan sokaktaki yürüyüşlerimize kadar kişisel ilişkilerde dikkat, özel alana saygı ve mahremiyete özen gösterildi. Önceki zamanlara göre salgın etkisiyle artan kişinin özeline ve özel alanına saygılı olma duyarlılığı korunmalı ve bu duyarlılık eğitim mekânlarının da kültürü olmalıdır.