Kriz değil fırsat

ABD, uluslararası sözleşmeler ve ikili anlaşmaları çiğneyerek Türkiye’nin F-35 programından çıkarıldığını duyurdu. Ankara, ABD’nin tek taraflı adımına tepki gösterse de, uzmanlara göre yedek parça, sistem ve maliyet sorunu yaşayan F-35’ten çıkış bir fırsat. Türkiye acilen bu defteri kapatmalı, yerli ya da ortak projelere odaklanmalı.

Talha Menteş
F-35 savaş uçağı

'Doğu Akdeniz', 'Suriye kuzeyi', 'PKK/PYD', 'FETÖ', 'finansal saldırılar' gibi başlıkların ardından Ankara-Washington hattındaki kırılma noktalarına 'F-35 savaş uçağı' da eklendi. Hemen her konuda düşmanca tavır alan ABD, Rusya'dan S-400 hava savunma sistemi alımı bahanesiyle Türkiye'yi ortağı olduğu F-35 projesinden dışladı. ABD Savunma Bakanlığı'nın (Pentagon) önceki akşam tek taraflı ilan ettiği karara göre Türkiye, şimdiye dek 1 milyar 250 milyon dolar para yatırdığı F-35 programından çıkarıldı. Ayrıca uçaklar için Türkiye'den parça alımı da durdurulacak.

Karar, savunma sanayii ürünlerinin ihracatı için olumsuz gibi gözükse de uzmanlar, yaptırımın uzun vadede Türkiye'nin yararına olacağını söylüyor. Geçmişte F-16 ve F-35'lerin orta gövde üretiminde görev alan isimlerden İstinye Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Melih Bulu, Türkiye'nin F-35 macerasının tüm detaylarına vakıf emekli Hava Pilot Tümgeneral Beyazıt Karataş ve isminin yayınlanmasını istemeyen Hava Kuvvetleri eski mensubu emekli bir komutan aynı fikirdeler: "Hem bir sürü para verecektik hem de ABD'ye tam bağımlı olacaktık. ABD uçakları vermezse bize iyilik yapmış olur."

Toplamda 4 bini aşkın uçak üretiminin planlandığı devasa projeyi durdurmak, gelinen noktada artık imkansız gibi. Zira F-35, bakım ve yedek parça gelirleriyle birlikte ABD'ye trilyonlar kazandırmasının yanında 'ortak' ve 'müşteri' ülkeleri de sisteme bağımlı hale getiriyor. Öte yandan tasarım ve üretimin başladığı 90'lar ve 2000'ler boyunca tartışmaların odağındaki F-35 projesinin birçok handikapı bulunuyor. İşte F-35'e ilişkin çok tartışılan olumsuzluklardan birkaçı...

UÇAKLARIN MENZİLİ ÇOK KISA

* F-35 tek motorlu. Bu nedenle diğer 5. nesil çift moturlu uçaklara kıyasla harekât yarıçapı yarı yarıya daha az.

* Radar izini azaltmak için tüm silahların gövde içerisinde bulunduğu uçak, tek motorlu olduğundan ötürü kalın ve şişkin. Hantal yapısından ötürü manevra kabiliyeti az.

* Sürati, dönüş yarıçapı, G kuvveti, akselerasyonu ve tırmanış sürati düşük.

* ABD'li askerler de F-35'lerden memnun değil. TIME dergisindeki bir makalede ABD Deniz ve Hava Kuvvetleri komutanları, harekât yarıçapı kısa olan F-35'lerin, konuşlu olduğu uçak gemisini sahile yakın seyretmek zorunda bırakacağını, uçağın havada yakıt ikmali yapmaya gerek kalmadan uzak mesafeye gidebilmesi için harici yakıt tanklarına ihtiyaç duyacağını, ancak o zaman da uçağın savaşta ihtiyaç duyacağı stealth (görünmezlik) özelliğinin ortadan kalkacağını kaydetmişti.

SAKIN SESTEN HIZLI UÇMAYIN!

* The Daily Beast dergisi F-35'lerin adeta 'döküldüğünü' ortaya koyarak, "Amerika, 400 milyar dolara mâl olan ama savaşamayan hayalet uçaklarla çıkmaza saplandı" başlıklı haberinde şöyle yazmıştı: “F-35 düşman saldırısını savuşturmak için dik açıda yükselmek zorunda kalırsa, tasarım kusurları yüzünden aniden kontrolden çıkabilir ve düşebilir. Ayrıca uçak ses üstü hıza çıkmaya çalışırken kuyruklarında erime meydana geliyor ya da radar emici kaplamaları dökülüyor.”

* Savunma dergisi Defence News ise F-35C'lerin motorunda aşırı ısınmadan kaynaklı yapısal hasarlar oluştuğunu, bu nedenle ABD ordusunun benzeri hasarların oluşmasını sınırlandırmak için pilotlara "Ses üstü hızda bir dakikadan fazla uçmayın" talimatı verdiğini yazmıştı.

F-35 çok sorunlu

https://image.piri.net/resim/imagecrop/2019/07/19/01/31/resized_715ab-08ff76d8melihbuludekupe.jpg

Defteri kapatma zamanı

https://image.piri.net/resim/imagecrop/2019/07/19/01/32/resized_65ff8-5e811546f_35lerin_uretici_lockheed_martin_sirketinden_turkiye_aciklamasi_1563432495_4943.jpg

ABD uçakları vermezse bize iyilik yapmış olur

https://image.piri.net/resim/imagecrop/2019/07/19/01/34/resized_ea37d-d4baca65beyazitkaratas.jpg