Ajanslardan Türkiye karşıtı operasyon: Bu neyin provası

Orman yangınlarıyla mücadele eden Türkiye, önceki akşam bir ajans manipülasyonuyla karşı karşıya kaldı. Türkiye’nin yangınları söndürmekte “aciz olduğu” algısını yaymak için “Help Turkey” (Türkiye’ye yardım edin) başlığıyla sosyal medyada kampanya başlatıldı. Bir reklam ajansının sponsorluğunda Türkçe, İngilizce, Fransızca, Almanca ve Arapça yüzbinlerce mesajın atıldığı kampanya “Bu neyin provası?” sorusunu akla getirdi.

Osman Özgan
Türkiye orman yangınlarıyla mücadele ederken, sosyal medyadan başlatılan sistematik dezenformasyon, yurt dışı kaynaklı devleti aciz gösterme operasyonuna dönüştü.

Türkiye günlerdir peş peşe çıkan orman yangınları ile mücadele ederken sosyal medyada da algı operasyonları sahneye konuldu. Özellikle sosyal medyada sahte hesaplar üzerinden provokatif paylaşımlar yapılırken, sistemli dezenformasyonun dozu da artırıldı. “Türkiye’yi aciz gösterme” operasyonu devreye sokuldu.

https://image.piri.net/resim/imagecrop/2021/08/03/05/33/resized_f9564-352c67acmuglakoycegiz2.jpg

TEKNOLOJİ
‘Help Turkey’ organizasyonunu İngiliz uzman deşifre etti: Tweetleri atıp hesap adlarını değiştirdiler

BOT HESAPLARLA OPERASYON

FETÖ’CÜLER HAREKETE GEÇTİ

Ayrıca “Global Call” yani “Küresel Çağrı” olarak başlatılan bu kampanyanın yurt dışı kaynaklı olduğu anlaşıldı. Dünya genelinde #HelpTurkey etiketli paylaşımların en çok yapıldığı ülkeler arasında ABD, Birleşik Krallık ve Birleşik Arap Emirlikleri de bulunuyor. Sözde kampanyaya destek veren hesapların çok büyük kısmının da FETÖ bağlantılı olduğu anlaşıldı.

TEKNOLOJİ
Amaç gerçekten yardım mı: Türkiye'ye şüpheli yardım çağrısı

ÇIKIŞ NOKTASI INSTAGRAM

GÜNDEM
Sosyal medyada hızla yayılan kampanyaya Altun'dan tepki: Devletimizi aciz göstermek için başlatıldı

PARALI VE SAHTE HESAPLAR

Etiketin Instagram’da yayılımını sağlayan hesaplar ise genelde ajanslarla para karşılığı çalışan dijital reklam mecraları haline gelmiş profiller.

https://image.piri.net/resim/imagecrop/2021/08/03/05/31/resized_8cbc7-f71bf995globalcall_7590.jpg

AYNI GÖRSEL DOLAŞIMDA

BİLGİDEN YOKSUNLAR

İsmail Cesur, #HelpTurkey etiketine yazan yüz binlerce iyi niyetli ama bilgiden yoksun insanın olduğuna dikkat çekerken, “Fakat bu, etiketin büyük bir ajans organizasyonu ile kasıtlı bir şekilde çıkarıldığı gerçeğini göz ardı etmemize sebep değil. Bu kasıtlı işin iki aktörü var, organizatör ve uygulayıcı. Uygulayıcı, para kazanma, popülaritesini artırma, sivil imajını ve kendisine yönelik algıyı güçlendirmeyi amaçlıyor. Organizatör ise Türkiye’yi siyasi olarak aciz göstermeyi, kovid sınırlamaları sonrası açılan turizm sektörünü baltalamayı amaçlıyor. Özellikle ikinci amaç birinciden daha korkunç. Yazılan metinler, paylaşılan görsel direkt turiste korku salan cinsten.

GÜÇLÜ TÜRKİYE

Sözde yardım kampanyasına karşı sosyal medyadan da tepkiler sürdü. #HelpTurkey etiketiyle yapılan paylaşımlara karşı #WeDontNeedHelp (Yardıma ihtiyacımız yok), #StrongTürkiye (Güçlü Türkiye) isimli hashtag başlatıldı. #StrongTürkiye etiketi altında yapılan bazı paylaşımlar şöyle: