Sultan Abdulhamit Han'ın 150 yıl önce hayalini kurduğu ve projelendirdiği deniz altından ulaşım hayali ikinci kez gerçekleşti. Asya ile Avrupa'yı raylı sistemin ardından bu kez lastikli kara taşıtları yoluyla birleştiren Avrasya Tüneli dün törenle açıldı. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Başbakan Binali Yıldırım, Gürcistan Başbakanı Giorgi Kvirikaşvili, bazı önemli yabancı konuklar ve çok sayıda bakanın katılımıyla hizmete alındı. Açılış töreninde konuşan Uştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, ecdadın 150 sene önceki denizin altından geçme hayalinin Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın sayesinde Marmaray ile gerçekleştiğini belirterek, ancak Erdoğan'ın bununla yetinmeyip Avrasya Tünelinin yapılma talimatını verdiğini hatırlattı.
ECDADIN HAYALİYDİ
Bakanlığın yaklaşık 100 bin çalışanı ile yüklenicileriyle birlikte 250 bin kişinin Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın talimatlarını yerine getirmeye çalıştığını belirten Arslan, çalışanlar ve üstleniciler adına Erdoğan'a katkıları nedeniyle teşekkür etti. Arslan, şunları söyledi: “Ecdat, 150 sene denizin altından geçme rüyasını, hayalini ortaya koydu ve bu hayal sayenizde Marmaray ile gerçekleşti. Ancak Türk insanı olarak bizim memnuniyetimiz, ecdadın hayalini gerçekleştirip Marmaray'ı yapmakla yetinmeyip 'yanına ikinci gerekir' dediniz, talimat verdiniz. Talimatla kalmadınız, yol gösterdiniz, destekler verdiniz. İşlerimizi kolaylaştırmak için emirler verdiniz. Bu konuda size, çalışma arkadaşlarınıza, hükümetlerimize müteşekkiriz" dedi. Arslan, Avrasya Tünelinin yapımında emeği geçenlere teşekkür ederek, “İnşallah, Avrasya Tüneli insanımıza, ülkemize hayırlı olur” temennisinde bulundu.
MARMARAY'IN KARDEŞİ
İstanbul'un ulaşım sorununa köklü çözüm üretecek tünelin hizmete alınmasıyla İstanbul'un iki yakası arasındaki mesafeyi dakikalara indirecek. Marmaray'ın kardeşi niteliğinde olan metro hattından sonra lastik tekerlekli araçlar için iki katlı inşa edilen tünel Kazlıçeşme ile Göztepe arasındaki seyahat süresini önemli ölçüde azaltması bekleniyor. Avrasya Tüneli, boğazı geçen mevcut iki köprüyle bağlantılı olarak planlandı. Avrasya Tünelinin 5,4 kilometrelik bölümü deniz tabanı altına özel bir teknolojiyle inşa edilen iki katlı tünelden ve diğer metotlarla inşa edilen bağlantı tünellerinden oluşuyor.
4,2 milyara mâl oldu
Avrasya Tüneli, 4.2 milyar liraya mâl oldu. Projeyi tamamlayan Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım AŞ (ATAŞ), 2009 yılında Avrasya Tüneli'ni gerçekleştirmek üzere kuruldu. Türkiye'den Yapı Merkezi ve Güney Kore'den SK E&C şirketleri, ATAŞ'ın iki eşit ortağı konumunda. Şirket tüneli 24 yıl 5 ay işlettikten sonra bütün haklarıyla birlikte devlete devredecek. İlk araç kabulü bugün sabah 07.00'de başladı.
70 BİN TON ASFALT 350 AYDINLATMA
İstanbul Büyük Şehir Belediyesi (İBB) tarafından konuyla ilgili yapılan açıklamada bölgeye 60 bin metrekare deniz dolgusu, 15 bin metre yaya yolu, uluslararası standartlarda bisiklet yolu, 320 bin metrekare yeşil alan, yürüyüş yolları, yapıldığı belirtildi. Aynı açıklamada yeni yolların asfaltlanması için 70 bin ton asfalt döküldüğü ayrıca 350 adet aydınlatma direği dikildiği açıklandı.
İstanbul'u bekleyen 3 dev proje
Avrasya Tüneli'nin faaliyete geçmesi sonrasında İstanbul'u bekleyen birçok proje bulunuyor. Üçüncü Havalimanı, Üç katlı Büyük İstanbul Tüneli ve Kanal İstanbul projelerinin de devreye alınmasıyla İstanbul'un kara, demir ve hava trafiğinin rahatlaması bekleniyor.
İLK UÇUŞ 16 ŞUBAT 2018'DE
76 milyon metrekarelik dev inşaat alanını kapsayacak 3. Havalimanı tamamlandığı zaman yıllık 200 milyonun üzerinde yolcu kapasitesiyle dünyanın en büyüğü olacak. İGA Havalimanları İnşaatı CEO'su Yusuf Akçayoğlu, Üç hafta önce yaptığı açıklamada havalimanı inşaatının yüzde 38'inin tamamlandığını belirtti. Havacılık tarihine geçmesi beklenen havalimanının 26 Şubat 2018'de hizmete girmesi planlanıyor.
FİNALİ KANAL İSTANBUL
Uluslararası deniz taşımacılığında önemli bir yer tutan İstanbul Boğazı'nın trafik yükünün kaydırılması beklenen Kanal İstanbul projesinde ise henüz güzergah belirleme çalışmaları sürüyor. İstanbul'un Anadolu yakasındaki hava trafiğinin merkezi konumundaki Sabiha Gökçen'i Kadıköy -Kartal metrosuna raylı sistemle bağlanacak projesinin de 2018'in ilk çeyreğinde bitmesi bekleniyor.
DAHA BÜYÜĞÜ 3 KATLI TÜNEL
Avrasya Tüneli'ni de geride bırakacak büyük proje ise 3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli olacak. Projenin bir ayağı, Avrupa Yakası'nda E-5 aksında İncirli'den başlayan ve Anadolu Yakası'nda Söğütlüçeşme'ye kadar uzanan yüksek kapasiteli ve hızlı metro sisteminden oluşuyor. Etüt, proje ve mühendislik hizmetleri ihalesi yapılan dev yatırımın ikinci ayağı Hasdal-Söğütlüçeşme metrosunu kapsıyor.
YAPIM İHALESİ 2017'DE OLUR
Raylı sistemin orta katta yer aldığı proje 2x2 şeritli karayolunu da kapsıyor. Avrupa Yakası'nda Hasdal Kavşağı'ndan Anadolu Yakası'nda Çamlık Kavşağı'na karayoluyla yaklaşık 14 dakikada geçilecek. Hattan günde 6,5 milyon yolcunun yararlanması bekleniyor. Süreci devam eden projenin yapım işi ihalesinin de 2017'de yapılması bekleniyor.