|

Yalıya çarpan geminin kaptanı konuştu

İstanbul'da Hekimbaşı Salih Efendi Yalısı'na çarpan Malta bayraklı geminin kaptanı ve iki personelin, deniz kaza raporu hazırlanması için tanık olarak ifadeleri alındı. Geminin kaptanı ifadesinde, ""Ben deneyimli bir kaptanım. Gemi dönmeye başlayıp sahile çarpsaydı daha büyük hasar ve ölümle sonuçlanan kazalar olabilirdi. Yani sahile, yanlamasına olarak daha geniş bir alana çarpıp daha büyük zarar verecekti" şeklinde konuştu.

Yeni Şafak
17:25 - 12/04/2018 Thursday
Güncelleme: 17:32 - 12/04/2018 Thursday
AA
Salih Efendi Yalısı, kazanın ardından neredeyse tamamen çökecek hale gelmişti.
Salih Efendi Yalısı, kazanın ardından neredeyse tamamen çökecek hale gelmişti.

İstanbul Boğazı'ndaki Hekimbaşı Salih Efendi Yalısı'na çarpan Malta bayraklı geminin kaptanı ve iki personel, deniz kaza raporu hazırlanması için yapılan duruşmada tanık olarak dinlenildi.

Duruşmada tercüman aracılığıyla dinlenilen gemi kaptanı Baticula Edgardo Deseo, 5 Haziran 2017'den itibaren çalıştığı gemideki sorunların olay günü saat 15.20'de başladığını belirterek, telefonda arayan baş makinistin motorlarda problem olduğunu söylediğini anlattı.

"Makine devri düştü, gemi rota değişti"

Deseo, dar bir kanaldan, boğazdan geçtikleri için duruma acilen müdahale etmeleri gerektiğini söylediğini dile getirerek, şöyle devam etti:

"Gözlemlediğimde makinenin devrinin düştüğünü, geminin iskele tarafına doğru rota değiştirmeye başladığını gördüm. Baş makiniste bir şey yapmak lazım dedikten sonra teknenin baş tarafı iskeleye doğru dönmeye başladı.

Kılavuz kaptanla demir atmaya karar verdik. Baş tarafta bekleyen ekibe 'Hazır olun demir atacağız' dedik. Birkaç dakika sonra makine devri 4 bin 400'den 6 bine çıktı. Bu sefer geminin burnu rotasına geri dönmeye başladı. Sancak tarafına dönmeye başladığı için demir atmaktan vazgeçtik. Böyle bir durumda demir atmak çok tehlikelidir. Çünkü su derinliği 60 metre olduğu için demiri kaybetme olasılığı vardır. O derinlikte demir tutarsa gemi sancak tarafına doğru dönmeye başlayacaktır."

"Çok daha büyük bir kaza olabilirdi"

Tecrübeli bir kaptan olduğunu anlatan Deseo, "Ben deneyimli uzun süredir hizmet vermiş bir kaptanım. Sancak demiri bırakırsanız gemi dönmeye başlayacak ve bulunduğumuz konum itibariyle dönüş yarı çapımız çok sınırlı. Gemi dönmeye başlayıp sahile çarpsaydı daha büyük hasar ve ölümle sonuçlanan kazalar olabilirdi. Yani sahile, yanlamasına olarak daha geniş bir alana çarpıp daha büyük zarar verecekti. Demir atmaktan vazgeçtik. Yapılacak en iyi hareket biraz daha sancak tarafına gidip 4 metre su derinliği olan alanda gemi burnundan çarpıp sığa oturtmaktı ve böylece zararı en aza indirmekti. Motorlar durmuştu, sığ alana gidemedim ve o eve çarptım. Gitmek istediğim sığ alana gidemedim maalesef çok yakınında olan o eve çarptım. İskele tarafına gitseydim çok daha fazla zarar verecektim. Sonra bir şekilde gemiyi oradan kurtardılar." ifadelerini kullandı.

Yalı sahibinin avukatı, kaptanı suçladı

Duruşmada beyanda bulunan yalı sahibi ailenin avukatı Erdal Gökçe, kaptanın çarpmadan kaçınmak için hiçbir tedbir almadığını, manevra yapmadığını, pervasızca ve ağır kusurla tarihi yalıya çarpmayı tercih ettiğini söyledi.

Gemi işletmecisinin avukatları ise bu beyanlara katılmadıklarını belirterek, kaptanın hasarı azaltmak, can kaybına ve yaralanmalara sebebiyet vermemek için elinden geleni yaptığını kaydetti.

Gemi mürettebatı ve avukatlar, duruşmanın ardından adliyeden ayrıldı.

#İstanbul
#Gemİ Kazası
#Salih Efendi Yalısı
6 years ago