|

Trabzon'da pisten çıkan uçak 'Reverse' arızası mı verdi?

Trabzon'da pistten çıkan uçağın pilotların ilk ifadesinde 'uçağın sağ motoru birden hızlandı' ifadesini kullanmasını Trabzon'a uçan uzman bir pilot değerlendirdi. Uzman pilot, "Reverse (ters itme), uçağı durdurmaya yarayan, motoru tersine işleten durdurucu güçtür. Tam ileriye itildiği zaman uçak fırlar ve kayar. Çalışmayan veya daha az çalışan motor tarafına çeker. Hiçbir motor kendi kendine gaz açmaz. Reverse kapatırken gazı full açmış da olabilirler" dedi.

Yeni Şafak
09:28 - 16/01/2018 Salı
Güncelleme: 09:44 - 16/01/2018 Salı
Diğer
Trabzon'da pisten çıkan Pegasus uçağı.
Trabzon'da pisten çıkan Pegasus uçağı.

Trabzon Havalimanı’na indikten sonra pist başında manevra yaparken pist dışına çıkan Pegasus’a ait yolcu uçağı ile ilgili yankılar sürüyor. Uzman pilotlardan olay ile ilgili yorumlar geldi.

Ankara- Trabzon seferini yapan Pegasus Havayolları’na ait Boeing 737- 800 tipi yolcu uçağının, Cumartesi gecesi Trabzon Havalimanı’na indikten sonra pist başında manevra yaparken pist dışına çıkmasıyla ilgili soruşturma sürüyor. Uçağın kara kutusunu incelemeye alan Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, kaza kırım ekibinin ayrıntılı rapor hazırlayacağını bildirdi. Boeing firmasından da Trabzon’a inceleme ekibi gönderileceği öğrenildi.

Pilotların ilk ifadesi: Kontrol bizden çıktı

Trabzon Cumhuriyet Başsavcılığı’nca yapılan soruşturmada pilotlar ve kabin ekibinin ifadesi alındı. Kaptan pilot ve yardımcı pilotun,
‘sağ yöne manevra yapacakları sırada sağ motorun aniden hız aldığını ve uçağın sola savrulduğunu’
söyledikleri belirtildi.

41 yıllık pilot olduğunu belirten kaptan pilot Ender Bayraktar, “Pist açıktı. İnişe geçtik. İkinci pilot inişi gerçekleştirdi. Fakat uçak durmadı. Kontrolü ben aldım. Fren yaptım. Uçak sol tarafa yöneldi. Kontrol benden çıktı. Pistten çıktıktan sonra motor koptu. Toprak zeminde bir süre sürüklendik” dedi.

Uçağı Trabzon’a indiren ikinci pilot İrfan Yavuz ise “Hava yağmurlu, pist ıslaktı. Tekerlekler piste değdikten sonra uçak yavaşlamadı. Uçak denize yöneldi. Kontrol benden çıktı ve kaptan pilota geçti. Sağ motor koptu” diye konuştu.

Uzman pilot: Hiçbir motor kendi kendine gaz açmaz

Gazete Habertürk'e konuşan isminin açıklanmasını istemeyen ve Trabzon’a birçok uçuş yapan tecrübeli pilot, bu ifadelere ilişkin şu değerlendirmeyi yaptı: “
Reverse (ters itme)
, uçağı durdurmaya yarayan, motoru tersine işleten durdurucu güçtür. New York’ta da THY uçağı pistten çıkmıştı. Onda kaptan yanlışlıkla reverse kapatacağım diye gaz kolunu tam ileri itmişti. Bu da öyle olmuş olabilir. Tam ileriye itildiği zaman uçak fırlar ve kayar. Çalışmayan veya daha az çalışan motor tarafına çeker. Hiçbir motor kendi kendine gaz açmaz. Reverse arızası da olabilir. Reverse kapatırken gazı full açmış da olabilirler.” Trabzon Havalimanı’nın tehlikeli havalimanlarından olduğunu söyleyen pilot, “Hava genelde yağışlı ve bulutlu. Arka rüzgâr veya kuvvetli yan rüzgârda inmek zorunda kalınıyor. Pist kısa. Çevresinde koruyucu alan yok, uçak gemisi gibi pist. Pistin uzatılması ve eninin genişletilmesi lazım” dedi.

#Reverse arızası
#Trabzon uçak kazası
#Trabzon Pegasus uçağı
#uçak kazası
6 yıl önce