|

Otomotivde 800 bin direnişi

Nisandan bu yana yaklaşık yüzde 60 artan kur, yenilenen ÖTV oranları ve buna bir de yeni model fiyat etiketleri eklenince binek otomobil fiyatları el yakmaya başladı. Dört ayda yerli modellerdeki fiyat artışı 25’i buldu. Geçen yıla paralel seyretmesi beklenen otomotiv sektörü; iç pazarı bu yıl 800 bin bandında tutmak için direniyor.

Yeni Şafak
04:00 - 13/08/2018 Pazartesi
Güncelleme: 00:51 - 13/08/2018 Pazartesi
Yeni Şafak
Sıfır oto fiyatlarında döviz artışı sürüyor
Sıfır oto fiyatlarında döviz artışı sürüyor

Türkiye otomotiv pazarı 2018’nin ilk 7 ayında yüzde 16 gerileyerek, 406 bin 82 adedi yakaladı. Sektörün önde gelen isimleri ise bu konuda 2018’in 2017’ye oranla paralel bir yıl geçireceğini düşünürken, yaşanan yüksek kur dalgası, ABD’nin uygulayacağı yaptırımlar tahminlerin biraz daha geriye çekileceğini işaret ediyor.

Filo satışlarındaki daralmalar hatta bazı filo şirketlerinin iflası, iç pazardaki satış oranlarını önemli ölçüde etkileyecek. Türkiye’de faaliyet gösteren bazı markalar, müşterilerinin satın alma güçlerinde yaşanan kayıpla birlikte, maliyet ve harcamalarını kısıyor. Öte yandan 2018 Nisan ayında geçen yılın mart ayına göre binek otomobil fiyatları da neredeyse yüzde 25 arttı.

Döviz kurundaki yüzde 60’lık yükseliş, yeni Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) artışı ve sonrasında düzenlemesi üzerine bir de yeni model yılı zamlarıyla birlikte binek otomobil fiyatları otomatik olarak yükseliş kaydetti. 2018’in Nisan ayında Ağustos’a göre yerli modellerde fiyat artışları yüzde 25 seviyelerine ulaştı. Yerlilerde en düşük artış ise yüzde 17 ile Fiat Egea sedanda oldu.

EN AZ 12 BİN LİRA ARTTI

SUV’de ortalama artış yüzde 20 seviyelerinde seyretti. Yerden yüksek lükslerde ise fiyat artışları yüzde 50’leri geçti. Modellere bakacak olursak; 2018 Nisan başında yaklaşık 70 bin 900 liradan satışa sunulan Fiat Egea Sedan’ın 1.4 litrelik benzinli başlangıç modeli Ağustos 2018’de anahtar teslim fiyatı 82 bin 900 liraya çıkarak yüzde 17’lik artış kaydetti. Bu son rakama hurda teşvikli fiyatlar dahil değil. Şekerpınar’da üretilen Honda Civic Sedan ise başlangıç donanımıyla benzinli otomatik fiyatı geçen yine Nisan başında 102 bin 650 lira idi. Bu dönemde ise bu rakam yüzde 12 zamla 115 bin liraya çıktı.

MEGANE BAZ MODELİ 100 BİN LİRAYA DAYANDI

Oransal olarak en fazla artış fiyat kaynaklı Hyundai modellerinde gerçekleşti. 2018 Mart ayında 59 bin liradan satılan 1.0 litrelik manuel Hyundai i10’un Temmuz 2018 başında fiyatı 73 bin 550 liraydı. Sadece Temmuz 2018’de yüzde 25’lik artış yaşayan marka Ağustos 2018 fiyat listesini güncelliyor. İ20’nin ise makyajlanan versiyonuyla birlikte fiyatlar neredeyse 87 bin liraya yaklaştı. Renault Megane Sedan ise Joy donanımlı başlangıç paketini Nisan’da 82 bin 500 liraya satıyordu. Bu ay ise aracın fiyat etiketi yüzde 21 artarak 100 bin liraya merdiven dayadı. Dizel otomatik tarafta aynı artış oranıyla bu rakam 160 bin lira. Aynı zamanda markanın hurda teşvikli satış fiyatları da bulunuyor. Toyota ise Corolla’nın başlangıç paketi olan life donanımını 1.33’lük motor seçeneğiyle 71 bin 500 liradan satarken, şimdi 1.6 litrelik benzinli başlangıç paketini 88 bin 400 liraya çıkarttı.

LÜKS ARTIŞLARI MİNİMUMDA

Lüks segmentin sedan ve hatchback tarafındaki artışları ortalama yüzde 25, SUV tarafındaki fiyatlar yüzde 35’e yaklaştı. Yaklaşık fiyatlara ve ortalama zam oranlarına bakacak olursak; BMW’nin 118i modeli Nisan 2018’den bu yana yaklaşık yüzde 14 zam ile 153 bin liradan 173 bin 800’e, markanın en çok tercih edilen modeli 318i yüzde 17 zamla 206 binden 240 bin 700’e, 520d sportline otomatik ise yüzde 2’lik artışla 454 bin liradan 465 bin liraya yükseldi. Alman üretici Mercedes-Benz ise aynı dönemde, A180’nin stlye benzinli versiyonunun fiyatını modelin baştan aşağı yenilenmesine rağmen yaklaşık yüzde 24 artırarak 199 bin lira yaptı. Lüks üreticinin en çok sattığı model olan C serisi ise C180 comfort baz alınarak yüzde 12 arttığı görüldü.

4 TEKER ZOR GÜNLER YAŞIYOR

Türk otomotiv sanayisi üretim ve ihracatta rekorlar kırarken, iç pazarda ise sıkıntılı günler yaşıyor. Geçtiğimiz yılın ilk 7 ayına göre iç pazardaki satışlar toplamda yüzde 16 kayıp yaşarken 406 bin adetlere düştü. İç pazardaki satışların yüzde 60'ı ithal edilirken, yaşanan kur artışı ile otomotivdeki denklem de bozuldu.

#ÖTV
#Mercedes
#Türkiye
6 yıl önce
default-profile-img